Siklóernyős eseménylista
Gyalogos siklóernyős eseménylista
Siklóernyős repülőbaleset vagy repülőesemény: a pilóta vagy a felszerelés sérülésével járó, vagy annak veszélyét magában hordozó, a repüléssel összefüggő történés. Itt kicsit még ennél is bővebben értelmezem a kérdést, ide sorolom a normális repülési helyzetektől eltérő eseteket is.
Ahol nincs sérülés megemlítve, ott sem személyi sérülés, sem anyagi kár nem történt.
Növendék: akinek nincs pilóta jogosítása.
Ez az “eseménylista” egy irodalmi alkotás. Az előző “eseménylisták” sikerén felbuzdulva ált neki Gödöllői Münchausen Szabó Péter, hogy újabb hasznos olvasnivalót alkosson a számotokra. Nyilván az életből merített az alkotó, azonban az egyes esetek mégsem tekinthetőek valóságos, megtörtént eseménynek. A történetek meg vannak változtatva, ki vannak színezve, ki vannak bővítve, vagy épp le vannak rövidítve, vagy ki vannak találva. Ebből következően az is előfordulhat, hogy valaki felismerni vél egy-egy eseményt (esetleg a sajátját), de azt érzi, hogy az nem is úgy történt, ahogy itt le van írva.
Az írás célja nem a múlt eseményeinek a pontos rekonstruálása, hanem a jövő eseményeinek a megváltoztatása. Fogjuk fel ezt az oktatás egy speciális fajtájának.
Jó szórakozást!
- 169.
Növendék, csörlős repülése során 700 méter körüli leoldás után elvesztette a tájékozódási képességét, nem találta a leszállási területet, több km. távolságban szállt le. Azt mondta: “Mindenütt csak egyforma kockákat láttam.”
- 168.
Csörlős repülés előtti kupolázás során az erős szél hátrahúzta és egy kiszáradt fára tette a kipróbálásra kölcsönkapott ernyőt. A fát ki kellett vágni. Sérülés nem történt.
- 167.
A napnyugta körül visszaerősödő szélben magasan hátrasodródott, a DK-i leszállóban szállt le.
- 166.
Növendék, 6-7 csörléssel és 2-3 hegyi magas starttal a háta mögött. Aznap már több csörlése is volt. Ez előtt a felszállás előtt érkeztek meg a hozzátartozói, megnézni a repülését. A leszálláshoz magasan helyezkedett, és valószínűleg a nézőkhöz minél közelebbi leszállás szándékától vezérelve, alacsonyan hátszélbe fordult, hogy visszarepüljön a leszállóba. Az élénk hátszélben átszáguldott a leszálló felett, átrepült a repülésre előkészített hátimotorok, valamint parkolók autók fölött, a végén már két gépkocsi között, majd egy kisebb méretű fának ütközött. Az ernyő egyik zsinórján köpenysérülés történt, személyi sérülés nem történt.
- 165.
Növendék, a lejtőzés után a hegy lába alatti vészleszállóba tervezte a leszállást. Leszállás közben észrevette, hogy a hegyre vezető úthoz pár méterrel közelebb is van egy leszállásra alkalmasnak látszó terület, és hirtelen módosította a leszállási elképzelését. Nem vette figyelembe a szélirányt, hátszélbe fordult, átrepült a terület felett, és a terület szélén a bokros alacsony fás dzsindzsásnak ütközött. A kupolája egy helyen kissé megsérült.
- 164.
Növendék ellejtőzte a magasságát, alacsonyan indult a leszálló felé. A szőlők közötti üzemi útra akart leszállni, de amikor néhány méteres magasságra süllyedt, épp egy fa állt az üzemi út közepén. A fát kissé kikerülte, de a kupola széle a faágakra akadt. A fa túloldalán, az úton ért földet.
- 163.
A gyakorlódomb alján kerítésoszlopnak ütközött, kézzel kiütött (kitört) egy beton kerítésoszlopot. A tenyerét megütötte és horzsolásos sérüléseket szenvedett (nem sokkal később ismét repült).
- 162.
A gyakorlódomb alján lábbal kirúgott (kitört) egy beton kerítésoszlopot. Sérülés nem történt.
- 161.
Kisdombos repülések során a leszállóterületen álló gépkocsi felé repült. Úgy érezte, hogy épp át fog repülni fölötte, de megsüllyedt, páros zárt lábbal betörte a gépkocsi vezető oldali ablaküvegét, a fenekével pedig behorpasztotta a vezető oldali ajtót. A kupola átborult az autó túloldalára, a pilóta pedig háttal a földre esett.
- 160.
Tandem mentőernyő gyakorló, teszt nyitását végezte, szólóban. A mentőernyő kinyílása után a főernyő kupolát a kupola egyik végéhez tartozó néhány zsinór behúzásával hatástalanította. A behúzás közben belobbanó kupolafél megrántotta a zsinórokat, és a megcsúszó zsinórok a kesztyűjét átégetve megvágták (megégették) a bal kisujja középső szakaszát. A sérülést csak percekkel a földetérés után vette észre.
- 159.
A növendék első olyan startja volt, amikor hosszabb időt töltött a levegőben (30″) (amúgy, a 4. startja volt). A felszállás után egyenesen repült, és a megbeszéltekkel, valamint az utána kiabáltakkal ellentétben nem hajtotta végre a szükséges fordulókat, hanem egyenesen átrepült a mezőn, közben emelést is kapott, és az ernyő is jól repült vele. Végül a mező túloldalán megijedt a közeledő fáktól, és pár méteren erősen megfékezte az ernyőt, talán át is ejtette, miközben az ernyő jobb széle a fának ment és arra fel is akadt. Kissé durván ért földet, páros zárt lábra, majd állítása szerint a térdei is leértek. Az ernyőt lehúzták a fáról, a pilóta kis pihenő után saját lábán mászott fel a hegyre, de fájlalta a térdeit. A kupola jobb oldalán az egyik ?B” zsinórtőnél a varrás mentén elszakadt a kupola 42 cm hosszban.
- 158.
Fára szállt. A magas fa sima törzsén való leereszkedéskor leesett, enyhe kompressziós gerinctörést szenvedett. Az ernyőt másnap tudták leszedni, a kupola totálkárosan sérült, selejtezésre került.
- 157.
A növendék, a repülés előtti napokban, otthonában, szekrényt ejtett az egyik lábábra. A fájós lába miatt nem tudott bakancsot venni, ezért edzőcipőben ment kisdombozni (egy másik növendékkel, önállóan, oktató jelenléte nélkül). A jobbos szélben az egyik leszállásnál kicsit nagyobb sebességgel ért földet a jobb oldali út melletti egyenetlen terepen. A fájós lábát kímélendő, földetérés előtt felhúzta azt, ezért a másik bokáját erősen meghúzta.
- 156.
Aznapi harmadik felszállása során intenzív fordulókat akart gyakorolni a nemrég vásárolt (de használt) ernyőjével. Az első forduló negatívba ment a nem túl nagy fékhúzás ellenére. Ellenfékezésre megállt a forgás, de az ernyő zsákesésben maradt. A növendék belehúzott az első hevederekbe, és ennek hatására helyreállt a normális repülési helyzet. Az esemény vizsgálata során fény derült az ernyő (valószínűleg az öregsége miatti) hibájára. Mentőernyő nem volt nála.
- 155.
A nap végi lecsúszásnál hibás leszállási beosztás miatt fák és sűrű aljnövényzet közé szállt le. Több karcolás és tüske árán tudott kijutni. A kupolát a besötétedés miatt csak másnap tudta leszedni egy “mentőcsapat”. Más sérülés nem történt.
- 154.
Nem a mi üzemeltetésünk alatt álló csörlőn, felszállása során a kupolája átesett, és kb. 5-6 méterről a hátára esett. Protektora volt, sérülés nem történt.
- 153.
Játszani kezdett egy odatévedt nézelődő egyén németjuhász kutyájával, és az megharapta a jobb alkarját. Vastag ruha volt rajta, pár napig fájlalta, más ellátást nem igényelt.
- 152.
A hosszabb ideje nem használt, 5 éves, kinézetre jó állapotú ernyőt repülte be adás-vétel utáni ellenőrzés céljából. 220 méteren oldott, majd 120 méter körül fülcsukást hajtott végre, majd növelte a fülcsukás mértékét. A kupola lassan átmerült zsákesésbe, és a fülek visszanyitása után is így süllyedt. A pilóta az y-os A-B hevederek húzásával megpróbálta kihozni az ernyőt a zsákesésből, majd mentőernyőt dobott (kb. 70 méteren). A mentőernyő nyílása közben az ernyő már normálisan repült, de az alacsony magasság miatt a pilóta nem akarta kockáztatni a bizonytalan kimenetelt.
- 151.
Játszani kezdett egy a starthelyen mászkáló kutyával. Botot fogott a kezébe, amely bot másik végét a kutya húzta, rángatta a szájával. A kutya hirtelen elengedte a botot, a pilóta pedig orrba vágta magát a hirtelen felszabaduló bottal. Az orra megsérült, vérzett, orvosi ellátást igényelt, kötést kapott rá.
001. Szélcsendben (talán még gyenge hátszél is volt) kísérelte meg a hegyi startot, jó messziről nekifutva. A kupola feljött, de nagyon el volt borulva oldalra. Az oktató a perem szélénél állt, a többiek hátul, és hárman is kiabálták neki, hogy álljon meg, amit hallott is, de úgy gondolta, hogy folytatja a startot, mert el fogja emelni a kupola. A sziklák között állt meg, megütötte a jobb alkarját.
002. Csörlős startja során, a jó kupolafelhúzás és a kifordulás után, a húzás megkezdésekor, belehuppant a beülőbe (szerinte a rosszul beállított beülő miatt). A csörlőautó sebessége még nem volt elég a normális húzóerőhöz. Ülve visszaérkezett a földre, a kupola elborult, a kezelő nem csökkentette a húzóerőt, ezért a pilóta a csörlőpálya melletti árokba esett, melyben tovább húzták 10-15 métert. Az árok alján pár centi víz volt, a pilóta ebben hempergett. A kölcsön variója megázott, javíthatóan sérült. Személyi sérülés nem történt.
003. Az előző pontban említett sikertelen csörlős felszállási kísérlete után újabb startot kezdett, de előtte nem végezte el az 5 pontos ellenőrzést, a kupolája megfordulva maradt. A csörlőkötelet nem oldották le, ezért a kezelő sem látta, hogy a hevederek meg vannak tekeredve. A kezelő elemelte, a pilóta a levegőben próbált kifordulni, de ez persze a kötél miatt nem sikerülhetett neki, pár méter után visszatették. Sérülés nem történt.
004. Csörléses startja során, a pilóta szálátcsapódással húzta fel a kupolát, ilyen helyzetben fordult ki. A kezdő csörlőkezelő (kb. a 14. csörlőkezelése volt) megkezdte a húzást, ebben a pillanatban rendeződött a szálátcsapódás, de a kezelő túl nagy erőt adott, a pilótát kihúzta a kupola alól. Aszimmetrikus helyzetben, negatív határán, pár méterről visszaesett a pilóta, a csörlőpályára 90 fokban. Sérülés nem történt.
005. Szélcsendben startolt, hegyről, ráfutós starttal. A kupola egyik oldalán a C és a D zsinórokon összeakadásos gubanc keletkezett, aminek a hatására az ernyő a felszállás után erősen fordult. A fordulást egy darabig fékkel meg tudta állítani, de körülbelül 10 másodpercnyi repülés után az ernyő átesett a fékezett oldalon. A féket elengedte, az ernyő intenzíven fordulni kezdett a beakadt oldal irányába, a pilóta pedig ezzel egy időben mentőernyőt dobott. A mentőernyő rendben nyílt és a pilóta a mentőernyő kinyílása után szinte azonnal be is esett az erdőbe. Személyi sérülés nem történt, a mentőernyő konténere elveszett, a mentőernyő kupolája két helyen 30-40 cm hosszan elszakadt.
006. A nap végén, nagyon gyenge, kissé oldalas szélben próbált csörlésből startolni. A nemrég műtött térde miatt nehezen tud futni. A csörlőkezelő próbálta segíteni, korán húzta meg, 3-4 méteren zsákesésben volt a kupola és a kezelő lassan visszatette a földre. A protektorára ért földet. Sérülés nem történt.
007. A tanuló csörlős pilóta ernyője zsákesésbe került a start után néhány méter magasan, a kezelő lassan visszatette, a protektorára ért földet. Sérülés nem történt.
008. December 31-én, Szilveszteri repülés után, egy fellőtt tüzijáték rakéta izzó darabja a földön fekvő ernyője kupolájába esett és kis lukat égetett a kupolába.
009. Eléggé megizzadtam a nyáron egyszer, mikor csőrlés közben, úgy 50 méteren észrevettem, hogy a csavaros karabinert elfelejtettem betekerni és a nyitott káva alján már épp akart kicsúszni a beülő hevedere. Kb. öt másodperc alatt ugrattam ki a pöcköt belülről és csavartam be (közben meg elfordultam vagy 45 fokot az iránytól).
010. Kisdombos repülések közben kesztyű nélkül szedtem össze egy másik pilóta ernyőjét. A tandemernyő egyik vastag, felső, segéd tartózsinórja (a fő zsinórral való összevarrás helyén) feltépte a bőrt a bal tenyerem hüvelyk és mutató ujja közötti hajlatban, amikor a zsinórokat húztam végig a tenyeremen az összeszedéskor.
011. Erősen termikes szélben, először startolt erről a (nem könnyű) hegyi starthelyről. A start után féloldalas csukásokat kapott, majd a kupola erős billenéssel a hegy felé fordult. A helyzet hamarosan rendeződött, és a pilóta el tudott fordulni a hegytől.
012. Az előző pontban említett startja után 25 percet repült erősen termikes időben, majd próbált leszállni. A leszállás során erős termikek emelték őt vissza, majd az utolsó métereken ismét megemelve őt, egy fára tették.
Saját leírása:
“Vasárnap elmentünk a V-ra repülni. Az év első kafa, napos vasárnapján. Ez volt az első startom V-ről, a szél az Ny-i volt inkább, mint DNY. Startnál befújások voltak, alapszél gyenge, az égen csodaszép, formálódó cumulusok. Vártam egy termikbefújást és belehúztam az ernyőt. Kifordulás előtt kiemelt, a hegy fölött kb. 15 méterrel kaptam egy félernyőt, az visszafordított a hegy felé- átdőlés, fék stb., kifordultam, újabb brutál 4-es emelés, aztán még egy félernyő….. Teljesen befordított a hegy irányába, egy pillanatra arccal az erdő felé, olyan volt, mintha spirálba akarna menni – aztán óriási lendülés, ernyő vissza, én átdőlés és valahogy kifordulás. Lentről azt mondják, hogy olyan volt, mintha az ernyő teljesen alám került volna. Na, utána még 25 percet kavirnyáztam 3,5-4-es emelésekben (egészen az a. fölött is). Mindez az AJ. ernyővel, ami kipróbálásra van nálam…
Ezután elindultam a leszállóba, befordultam szélirányba, és a termikek folyamatosan visszaemeltek, nem tudtam leszállni. Aztán úgy 2 méterre a földtől ismét visszaemelt egy erősebb emelés és rápakolt egy fára….. Az ernyő leszedése kb. 2 óra volt.?”
013. Kisdombos startot elrontotta, beleugrott a beülőbe, az ernyő visszatette, a jobb bokáját megütötte, hetek múlva jött rendbe. Elmondása szerint ezzel a bokájával már korábban is volt problémája.
014. Élete első távrepülése során 12 km-t repült és a megáradt Z. folyó árterében szállt le. Combig süllyedt a vízbe és az iszapba, le kellett vennie a cipőjét és több részletben hordta ki a cuccát a közeli gátra. Közben mindene sáros lett és elvesztette a zokniját.
015. Oldalszeles kisdombos start után széllel szemben jobbra tartott, alacsonyan repült, félt az oszlopoktól, a jobb oldali akácfákra akadt az ernyője.
016. Kisdombon, kissé oldalas szélben, alacsonyan repült az oszlopok felé. Nem irányította az ernyőt, az egyik oszloptól 10 cm-re repült el.
017. A csörlés harmadik harmadában, erősen feszülő kötélbe oldott bele váratlanul. Állítása szerint a rádiójában ?hallott valamit? és e miatt megijedt. A leoldó Y belecsapódott a bal szemébe, megsérült a bal szemhéja.
018. Csörlős startja során belerúgott valami rögbe, vagy talán csak elmaradt az egyik lába futásközben, és megrándult, begörcsölt a bal comb izma. Napokig fájt neki utána.
019. Erős szélben startolt hegyről, majd néhány perc repülés után kiemelkedett és az erősödő magassági szélben a hegy fölé sodródott, majd a hegy mögé fordult és a DK-i leszállóban szállt le.
020. Sarokcsont repedése lett. Részletek nem ismertek.
021. Kb. 40 perces mérsékelt szeles lejtőzés után a szél leállt, a pilóta leszállni indult. Az ÉNy-i leszállóban, szélcsendben, a kissé magas behelyezkedés után visszafordulás mellett döntött. Az alacsonyan végrehajtott 180 fokos forduló során besodródott a szőlők fölé, és a beülője aljával elkapta a legszélső szőlősor egyik karóját. A beülőjének megsérült az alja.
022. 10 éves, hosszabb ideje nem használt régi ernyőjét visszakérte kölcsönadott állapotából és üzembe tervezte állítani. Az ernyőnek rendezte a jogi állapotát, bejelentette azt (megjegyzés: műszaki vizsgálat ebben az időkben még nem volt). Egy erős szeles napon kivitte kisdombra és kupolázni kezdett vele. Néhány felhúzás után azt tapasztalta, hogy elszakadt az ernyő egyik zsinórja. Ezután kézzel meghúzogatva sorban könnyedén szakította el a zsinórokat a franciaszemek felett. A kupolának kevláros zsinórja volt, eredeti. A pilóta elmondása szerint kb. 3 hónappal az eset előtt adta kölcsön a kupolát egy pilótának, aki trike-kal tervezte azt használni. A repülőtéren végrehajtott trike-os startkísérlet során azonban a kupola aszimmetrikusan jött föl, a trike megbillent és a légcsavarja a földbe ért, eltört, ezért meghiúsult a felszállás.
023. Kisdombos lejtőzgetés során, az egyik ingán túl közel ment a domboz, megsüllyedt, bokorba esett. Mellig érő, sűrű tüskés bokorcsoport közepén állt, nehezen jutott ki, és nehezen szedték le az ernyőt. Kisebb tüske szúrásokat szerzett a pilóta.
024. Lejtőzés közben azt látta, hogy tőle 2-300 méterre egy pilóta az összegyűjtött ernyőjében feküdt. A levegőben lévő pilóta rádión, és előszóban is kérdezte, hogy van-e valami probléma, de a földön lévő társ mozdulatlan volt, nem reagált semmire. Az élénk szél miatt fülcsukással és éles fordulókkal szállt le, közvetlenül pár méterre a gerinctől. A gerincen átbukó erős szél a földön vonszolni kezdte az ernyővel a pilótát. Nagy nehezen sikerült begyűjteni az ernyő egyik hevederét, közben kibomlott a mentőernyője is. A földön fekvő pilótatárs egyszerűen csak pihengetett, nem hallotta sem a rádiót, sem a kiabálást. Sérülés nem történt.
025. 3-400 méterre a leszálló fölött gyakorlás céljából negatívott kezdett a pilóta. A befejezése után újabb manővert akart kezdeni. A negatív határ előtt a légtérben körülnézve észrevette a pilóta, hogy idő közben egy másik ernyős repült alá. A gyakorlatot megszakította, nem történt baleset.
026. Hátimotoros, fülvédős bukósisakban repült a pilóta, motor nélkül, élénk szélben. A leszálláskor, kifordulás után a földre eső kupola lebillent, a leeső zsinórok közül pár beakadt a zajvédő fültokba. Az élénk szél miatt csak külső segítséggel sikerült az erősen megfeszülő ernyőt összegyűjteni, és a zsinórokat leakasztani a bukósisakról. A zsinór megégette a pilóta arcát.
027. A tandemernyő, az eset előtt, hónapokon keresztül volt ?szakműhelyben? ellenőrzésen, ahol az ellenőrző állítása szerint, a kupola mellett, minden zsinórt ellenőrzött és több zsinórt ki is cserélt. Ez után néhány hónappal következett be az esemény. A pilóta csörléses felszállásból, utassal repült közepes magasságban, és egy intenzív fordulót kezdett, amikor a lehúzott fékzsinór három felső segéd ágából kettő leszakadt. A zsinórok a nejlon burkolattal védett varrás tövénél (a hajlítgatási pontnál) szakadtak el (tipikus fáradásos szakadás). A leszakadás után a kupola átlendült a másik oldalra, amikor is az az oldalon (a szakadással ellentétes oldalon) lévő távtartónak kiszakadt a merevítő fém rudat tartó varrása és a fém rúd kibújt a hevedercsőből. A távtartó azon az oldalon összecsuklott. A pilóta kicsit megilletődött a fékszakadást követő recsegő heveder szakadási hangtól, de miután felmérte a károkat, áttért a hátsóhevederes irányításra és gond nélkül leszállt. Az utas nem vett észre semmit az eseményekből.
028. A pilóta hazavitte és otthonában szétpakolta a felszerelését, hangoztatva, hogy ki akarja takarítani, és kimosni a kupolán lévő piszok foltokat, majd elment otthonról. Amikor pár óra múlva hazaérkezett, azt tapasztalta, hogy a felesége mosógépben kimosta az ernyőt, és éppen azzal küzd, hogy nem bírja feltenni a szárítókötélre a nagy, nehéz, vizes kupolát.
029. Erős szélben végzett kupolázási gyakorlatok közben a szél elrántotta, elhúzta a füvön. A bal karja, könyöke sérült, a bőre nyúzódott le kissé és kisebb belső zúzódások is lettek.
030. Élénk szeles startkísérlet során elesett, a kupola kissé meghúzta a füvön. Megsérült a jobb karja, könyöke, lenyúzódott kissé a karja.
031. Élénk szeles csörléses startja során elakadt a lábgyorsítója, és húzta fel a beülőt és le az egyik oldali hevedereket. Félt, hogy frontstallt kap, ezért erősen dolgozott a lábgyorsító kiszabadításán, azonban eközben véletlenül kinyitotta a mentőernyőjét. Mire ezt észrevette, már kiesett a kupola a konténerből és megkezdődött a nyílási folyamat. Mindez, már kb. 50 méteren történt. Leoldott a csörlőkötélről, és ?V?-be állt kupolákkal problémamentesen ért földet.
032. Egy hete estem túl az 5 éves ernyős pályafutásom alatti legkomolyabb eseményemen, amikor erős termikes befújásban kupolázás közben elesve áthúzott az ernyő egy 10cm magas, kivágott fatuskón, és a bal combomon lett egy tenyérnyi szivárványszínű folt, plusz elszakadt a nadrágom az overallom alatt. 3 napig nem tudtam leguggolni, de ez a repülésben nem akadályozott meg : – )
033. Az előző ponthoz képest egy héten belül sikerült magamra licitálni: P-re is felírtam, úgyhogy idemásolom:
“Leírom mekkora looser voltam tegnap. Balról helyezkedtem az Ó-i kisleszállóba. A szél keleties volt, a nemrég kirakott Buló le volt törve. Éppen szakadt el valami, amire számítottam is. Kb. 10 másodpercig nulláztam 8-10 méter magasan, majd ráfordultam a végsiklásra. Az ernyő kb. 3-4 méteren elém lőtt, gondolom kiértem az elszakadó termikből. Ezt szándékosan nem fogtam meg (*), mert azt gondoltam, hogy pont alálendülök még a talaj előtt, és az ily módon megnövekedett sebességből lebegtetek. Alaposan elmértem az előrelövés mértékét (*), plusz nem voltam rendesen kiülve a beülőből (*), csak amúgy éppen kényelmesen előre dőltem. Pont a hinta legnagyobb függőleges sebességű pontján értem földet. Nem túl jó testhelyzetben. Esés közben a lábaimat magam alá gyűrtem. Eredmény: jobb lábamra nem tudok ráállni (1 nap elteltével sem, Á-ban 4 óra alatt megállapították, hogy nem tört, csak rándult. Pihentessem, kenjem, borogassam, stb. Ha rendesen kiülök, akkor valószínűleg nem lett volna semmi, a tanulságot mindenki vonja le magának. (*) jelöli, ami szerintem okozta az eseményt”
(Megjegyzés: egy hét múlva sem nagyon tud még a lábára állni.)
034. Kisdombos repülést követő leszállás után megtámadták a méhek. Mindent eldobott és futva menekült, a méhek üldözték, a hajába gabalyodtak, stb. Megcsípték az arcát és több helyen a karját.
035. Mentőernyőt nyitott. Részletek nem ismertek.
036. Kisdombozás közben egy másik pilótát tolással segített a levegőbe. Eközben gödörbe lépett és a bokája megsérült.
037. Kisdombozás közben megrándult a térde. Már előzőleg is volt vele valami gondja.
038. Tandem csörlés során a gyenge szél miatt körbe csörlést végeztek. A visszafelé úton, kb. 300 méteres magasságban repültek, amikor a területen üzemelő másik csörlőautó is elindult és egy pilóta felszállt, szembe repülve. A másik pilóta kb. 100 méteres magasságban repülhetett, amikor ütközött a szembe mozgó csörlés drótkötelével. Sérült a kupolája és a zsinórzata (számomra ismeretlen mértékben), de probléma nélkül leszállt. A tandem leoldott és szintén probléma nélkül leszállt.
039. Több hónapi kihagyás után az első tavaszi csörlése volt, élénk szél és termikes időjárási körülmények között. A felszállás után, csörlés közben, kb. 100 méteres magasságban az ernyője egy hirtelen 180 fokos fordulatot tett, amely azután lassabban, de folytatódott tovább, vagyis 360-ot fordult a kupola. A kezelő levette az erőt, megállította kocsit, engedte utána a kötelet. A dob felpörgött, majd valamiben elakadt a kötél és elszakadt. A pilóta leoldott, egyenesbe hozta a kupolát, és kijött az erdő fölül, majd leszállt. Csukódása nem volt. A kötélvég a kisernyővel az erdőbe esett. A pilóta nem tudta megmondani, hogy mi történhetett, valószínűleg időjárási okokból történt az esemény.
040. Több hónapi kihagyás után az első tavaszi csörlős üzemnapon a második felszállása volt. A felszállás után, csörlés közben, kb. 10-15 méteren, az ernyője balra tartott, a majd egyre erősödő bal fordulóval elfordult 180fokot a csörlési iránytól. A kezelő levette az erőt, megállította kocsit, utána engedte a kötelet. A pilóta leoldás nélkül leszállt. A megkérdezése után csodálkozva mondta, hogy nem tudja mi történhetett, miért fordult mégis az ernyő, hiszen ő húzta a bal féket. Felvilágosítottuk, hogy jól húzta a féket, csak a másikat kellett volna (hiszen balra fordult az ernyő). Utána újabb, problémamentes startot hajtott végre.
041. Az eset előtt 3 nappal 17 kisdombos felszállást végzett, ebből hármat azzal a (kisebb méretű) kupolával, amelyet az eset során használt. Előtte, több mint fél éve nem repült, és kb. 7 csörlős felszállása volt. A problémamentes csörlős felszállás után, kb. 50 méteres magasságban elkezdett jobbra kitörni, amit nem korrigált. 90 fokos elfordulás után, már nulla kötélerőnél leoldott, de a repülőtér fölé való visszakanyarodás helyett, a repülési irányt megtartva, sőt tovább fordulva az erdő fölé kanyarodott, majd hátszélbe állva a homokbánya felé tartott, hosszában az erdő fölött, alacsonyan. Szerencséje volt, épp hogy kiért az erdőből és a mögötte lévő földre gond nélkül leszállt. Nem tudott az esetre magyarázatot adni, azt mondta, hogy ?az volt benne?, hogy jobbra kell tartania.
042. Tandem felszállás után kb. 30-50 méter magasan járhattak, amikor a csörlőberendezés meghibásodott, elment az olajnyomás és nem tudott a csörlőkezelő erőt adni az ernyőnek. A húzóerő megszűnt, a pilóta leoldott és leszállt. Földetérés után kb. fél-egy perccel, miután összeszedte az ernyőt rózsába, megérkezett egy nem messzi zivatar kifutószele, amely igen erősen fújt hosszabb időn keresztül.
Ha a csörlő nem romlik el, akkor a kifutószél több száz méter magasan éri őket és biztos elsodródás és nehéz leszállás várt volna rájuk.
043. Az első oktató nélküli, egyedüli repülési napja (egyébként szabálytalanul). Tizen- valahány kisdombos startot hajtott végre, az egyik során – elmondás szerint ? célra szállást akart végrehajtani, de ?merülést kapott? földközelben és fenékre esett. Rendes, protektoros beülője volt, arra ért földet. Valószínűsíthető, hogy nem merülés, hanem repüléstechnikai hiba okozta az eseményt. Utána napokig fájlalta kissé a hátát, de néhány nappal az eset után felmászott Egerben zsákkal, sőt, még lefelé is. A következő napon ment el megröntgeneztetni, ahol kis gerinccsigolya repedést állapítottak meg, és 30 napos pihentetést írtak elő Neki. Néhány nappal később már csörlőzött.
044. Az új, nagyteljesítményű ernyőjével néhány felszállása volt eddig. Az első startkísérlete során az ernyő jobbra kitörve jött fel, a startot megszakították. A második startkísérlet során az ernyő jobbra tört ki, a pilóta nem korrigált megfelelően. Az ernyő 90fokba elfordult és oldalra haladt. A pilóta visszahozta az ernyőt a feje fölé, de még mindig rossz irányba haladt, kb. 1-2 méter magasan. Ekkor érkezett egy bokorhoz, aminek nekiütközött.
045. Csörlős startja során, a hibás előkészületek miatt, az egyik kezére többszörösen rácsavarodott fékzsinórral kezdte meg a felszállást. Az ernyője kitört, kirepült vízszintesen oldalra, majd ott kicsit nagyobb sebességgel leszállt. Közben a kötél megszaladt a dobon és hurkot vetett a csévélő fejen, majd ott beszorulva fixálódott. A kötél borítása kb. egy méteres szakaszon kissé megolvadt, más sérülés nem történt.
046. Tanuló csörlőkezelő az első gyakorlati napján az 5. kezelését végezte. Az esemény valószínűsíthető lefolyása: A kötél visszatekerése során, a megrepedt (ezért kicsit többet engedő) határoló miatt mellétekerte a kötelet a dobnak, a kötél elszakadt és a csapkodó kötélvég az alkarjára csapott. A bőre piros volt egy csíkban.
047. Első hegyi magasstartja során elszámolta a magasságot, nem érte el a leszállót, az előtt néhány tíz méterrel a dzsindzsásban ért földet. Nem messze tőle egy kerítés volt.
048. Néhány hegyi repüléssel a háta mögött, gyengén tartó termikes hegyoldalban alacsonyan nyalva a hegyet, állítása szerint egy szembe közlekedő másik ernyőtől kissé megijedve (pedig neki volt elsőbbsége), jobbra fordult kissé, ezzel túlságosan megközelítette hegyet, és elakadt egy fában. Magas fákra szállt rá, sötétedés utánig vágták a fát, szedték le az ernyőt.
049. Második csörlős napján, az aznapi 4. (összesen 9.) csörlős felszállása (+9 kisdombos felszállás) során, a gyenge nulla szélben az utolsó kb. 15-20 méteren elfordult a leszállási iránytól (módosítani akart a földetérési ponton) és a repülőtér szélén szállt le, miközben a földetéréssel egy időben, oldalról, szög alatt, neki ütközött az ott parkoló (nem a sorban, hanem a repülőtér másik szélén, szabálytalanul álló) gépkocsinak. A pilóta lábát ütötte meg, kissé le is horzsolta az egyik térdét. A gépkocsinak erősen behorpadt a jobb első kerék feletti oldal lemeze és a jobb első ajtón is keletkezett egy tenyérnyi horpadás.
050. Második csörlős napján az aznapi 1. (összeses a 6.) csörlős startja előtt, két sikertelen felhúzást csinált, melyek során a kupola jobbra kitörve jött fel, a startot megszakították. A harmadik kísérlet során a pilóta kellően ellenfékezett baloldalon, ezért az ernyő egyenesen jött fel, a kezelő megemelte, majd pár méteres magasságban a pilóta a fékeket alaphelyzetbe engedte, amikor a kupola ismét intenzíven jobbra fordulva kitört. A kezelő nem tudta óvatosan letenni, mert az ernyő nem csak oldalra fordult, hanem teljesen leborult. A pilóta oldal irányban mozogva, lapos szögben, viszonylag nagy sebességgel ért földet. Fájlalta a derekát, ezért mentőt hívtak. A sérültet kivizsgálás után még aznap hazaengedték. Az egyik csuklója megsérült, még további kivizsgálásra szorul.
051. Repülés közben rosszul lett. Leszállt, mentő vitte M-re, ahol megműtötték szívinfarktussal.
052. Élénk szeles földi gyakorlás közben háttal elemelkedett, kb. 2 méterről hátára esett. Nem viselt protektoros beülőt.
053. Élénk szeles földi gyakorlás során kifordulva állt, amikor az ernyő mögé esett, majd kb. 10 méteren a sárban vonszolta, sérülés nem történt.
054. Kisdombos gyakorlásnál nem viselt sisakot, hibás start miatt rózsabokrot megfejelt, vérző homloka különösebb ellátást nem igényelt.
055. Első magas startja során kiforduláskor a jobb féket elejtette, így nem tudta korrigálni az ernyő repülési irányát, a starthely melletti kis fákra esett.
056. Földi gyakorlás során nem viselt sisakot, egy széllökés kicsit elemelte, és a földön álló sárkányok közé húzta. Fejével centikre hibázva csak el az egyik sárkány belépőélét.
057. Szűk starthelyen többszöri hibás startpróbálkozások közben ernyője többször a bokrokra esett, közben egy kb. 30 x 40 centis L alakú szakadás keletkezett a felső vitorlán.
058. Csörlős start során az oldalszél hatását nem korrigálta, ezért az ernyő elfordult, egy öntözőcsatorna partfalába csapódott, sérülés nem történt.
059. Leszálláskor a leszállási irány hibás megválasztása miatt nagy merülésben aszfaltra, de lábon ért földet, horzsolásokat szenvedett és jobb bokáját erősen megütötte. Röntgenezés után kiderült, hogy csak zúzódásokat szenvedett.
060. Csörlős start után az ernyő nem megfelelő állása miatt a kezelő visszarakta, amire nem számítva a beülő alján koptatta el a sebességét, közben kezét letéve, singcsont csukló felőli végéről egy csontszilánk letört.
061. Csörlős start során a bal fékzsinór a kezére tekeredett, amitől az ernyő balra kitört, ezt jobb fékkel korrigálta, de a féket nem szabadította ki. A kötélerő új megjelenésekor nem korrigált megfelelően, közepes sebességgel oldalra sodródva ért földet. Sérülés nem történt, a mentőernyő konténerének egyik záró szege kioldódott.
062. Víz fölött végzett biztonságtechnikai gyakorlatok során, zsákesésből negatív fordulóba került, majd a helytelen kivezetés miatt, az elé lövő kupola befűződött és pörgött vele. Mentőernyőt dobott, nagy magasságban (kb. 500m). Változatos területek felett átsodródva végül egy frissen nyírt bokor sövényben ért földet. Kisebb karcolásokat szenvedett a homlokán.
063. Kis tapasztalatú pilóta, csörlős startja során fenékzászlót vitt magával, fotózási célból, amit a leoldás után tervezett kinyitni. Kb. 150-180 méteres magasságban kötélszakadása volt. A kötelet nem oldotta le, a zászlót kinyitotta és azzal repült vissza a starthelyre, hosszú kötelet húzva maga után. Amikor a hosszúfalon a tanya karámja fölé ért, a maga után húzott kötél elakadt az akácosban és megrántotta pilótát annyira, hogy megfordult a teste a kupola alatt. Ettől észrevette, hogy helytelen dolgot csinál és leoldott. Probléma nélkül földetért. Utólag azt nyilatkozta, hogy tudta, hogy kötél szakadása volt, és hogy nem oldott le, de úgy gondolta, hogy nem foglalkozik a dologgal. Valószínűleg a zászló kinyitása elterelte a figyelmét, pedig az csak másodlagos teendő lett volna.
064. Célraszállást gyakorolt a repülőtér közepén lévő célra. Az aznapi 17. felszállása volt, a 10. célraszállás. Fáradt volt, nem ivott előtte már régebb óta, úgy döntöttek, hogy befejezik, és az utolsó felhúzásból már a reptér végére száll le, a kocsikhoz. Ott is célra akart szállni. A behelyezkedés során emelést kapott, a magasabb siklási pályát S-eléssel vesztette el, kb. 15-20 méteren, az egyik fordulónál negatívba húzta a bal oldalt, majd a fordulást megállítandó a jobb oldalt is mellé húzta. A fékeket nem engedte fel, kezeit fékezésben (lent) tartotta. Kb. 10 méterről zsákesésben a hátára ért földet. A protektora megóvta, de a kezét még akkor is lent tartotta, így a bal csuklója szilánkosan tört. Mentő szállította el, még aznap este megműtötték, két nap múlva engedték haza.
065. Nem nagy gyakorlatú pilóta, tandemrepülése során, befújt a szél, a leszállásnál rövidre helyezkedett, nem ért be a repülőtérre, az út, az árok, és a telefonvezeték előtt ért földet, egy kertben, mögöttük szőlő volt vaskarókkal.
066. Első csörlős tanuló kb. 30 kisdombos starttal, első felszállása. Másfél hete szemtanúja volt a 063. számú balesetnek. Valószínűleg e-miatt félelem alakult ki benne a fékezés iránt. Előző nap 10 feletti kisdombos repülést végzett F.-en. Az első csörlős startja során, a felszállás után, a kupolája a kissé oldalas szél hatására, lassan balra kezdett fordulni. Nem fordult vissza, pedig kiabáltak neki a startról, a kezelő pedig zászlóval jelezte az irányt. A kezelő nem tette vissza, mert a villanypásztor felé repült és csak nagyon enyhe volt az eltérése a helyes iránytól, azt minimális fékhúzással is korrigálni lehetett volna. Miközben emelkedett, továbbra is oldalra haladt, a kezelő nem tette vissza, mert akkor már a fák felé repült, majd már az erdő fölött repült, továbbra is egyre jobban balra, szinte teljesen irányítás nélkül. Végül, kb. 25-30 méteres magasságban, az erdő fölött, amikor már nagyon oldalra tért ki, a kezelő kénytelen volt elengedni. Ekkor, leoldás nélkül, fára szállt. A csörlés során több olyan szakasz is volt, amikor a kötél teljesen belógott, húzóerőt nem kapott a kupola, szinte szabadon repült, mégsem történ semmilyen látható iránykorrigálási kísérlet. A pilóta elmondása szerint, végig tisztában volt a helyzettel, tudta mit kell tennie, de azt hitte, hogy már túl sokat fékezett a jobb oldalon. Fényképek tanúsága szerint, kb. 10cm-t (vagyis gyakorlatilag semmit sem) húzott a féken. A leszedés során a kupola kisebb sérüléseket szenvedett.
067. A start után, kb. 30-50 méteren egy termik annyira erősen kifordította, hogy nem bírta korrigálni a kupola repülési irányát, ezért leoldott és leszállt.
068. Oktatás és megbeszélés után, az első fülcsukás gyakorlására szállt fel, azonban nem az osztott ?A? heveder fülcsukó hevederét húzta, hanem a stabilizátor lap zsinórjait (ezek szintén pirosak, de a ?B? hevederhez futnak). Nem történt semmi. Újabb megbeszélés után, a következő felszállás során helyesen végrehajtotta a feladatot.
069. Viszonylag gyakorlott tandempilóta, siklóernyős tanfolyamra jelentkező (kis vitorlázórepülő múlttal rendelkező) érdeklődőt vitte első siklóernyős repülésére. A pilótának a második aznapi tandem repülése volt. Gyenge, 90 fokos balos oldalas szélben startoltak. Kb. 3-5 méteres magasságban voltak, amikor a pilóta, a kupola irányát egy erős jobb oldali fékkel korrigálta, aminek a hatására az ernyő visszaesett velük. Nem viseltek bukósisakot, a pilóta rövidnadrágban, rövid ujjú pólóban volt. Az utasnak az egyik karján a bőre horzsolódott le egy kissé a füvön való csúszástól, a pilóta mindkét lábán a térde fölött sérült meg a bőre egy féltenyérnyi részen, a jobb lábán a térde alatt is, szintén a füvön való csúszástól.
070. Tandem szakoktató és siklóernyős növendéke, több órás környékbeli tandemrepülés után visszafelé tartottak a repülőtérre, kb. 1000m magasan. A gyenge termikekben, átadta az oktatópilóta az utaspilótának a kormányzást. Az utaspilóta néhány perces repülése során az oktató többször is felhívta a figyelmét, hogy túl sok féket alkalmaz, és feljebb is tolta többször a kezeit. Az utaspilóta az alacsonyabb bekötése miatt elve kb. 30-40cm-rel lejjebb helyezkedett el, valószínűleg kényelmetlen is lehetett neki a magas fékhelyzet tartása. Néhány perces repülés után, termikelés közben, kb. 1000 méteres magasságban, az oktatópilóta nézelődött, az utaspilóta pedig túlfékezte és átejtette a kupolát. Az utaspilóta a fékeket elengedte, az oktatópilóta átvette az irányítást, a kupola néhány lengés után, kb. 5 másodpercen belül rendeződött. Az utaspilótának egy évvel korábban már volt egy hasonló incidense, külföldi, hegyi, szóló repülése során. Akkor a túlfékezett és átesett kupola néhány száz méter magasságvesztés után, a talaj fölött nem sokkal rendeződött neki. Volt náluk tandem mentőernyő az oktatópilóta beülőjében.
071. Dél körüli időben, élénk szélben és termikes időben repült. Kb. 10-15 méteres magasságban egy termikbefújás után frontstallt kapott, az ernyő összecsukódott, majd kinyílt, közben a pilóta a meredek füves domboldalra esett. A térdével megrúgta száját. Fájlalta a térdét, a száját és a has tájékát. A szája mellett lehorzsolta bőrét. Egy óra múlva ismét repült.
072. Az első kisdombos napján, az aznapi 10. repülése után, oktatója engedélyével, először vette igénybe a felszállító gépkocsi szolgáltatását. A gépkocsiról történő leszállás során a bokáját a gépkocsi vonóhorgába ütötte, fájlalta.
073. Az egyik kötél visszatekerés során a kisernyő fába akadt és letört egy darab ágat. A visszatekerés után a kezelő kiszállt a kocsiból és kivette az ágat a kisernyő zsinórjai közül. Közben a sofőr önkényesen (=a kezelő utasítása nélkül) elindult vissza és a kezelőt otthagyva visszament a startra. A kezelő kiabált és integetett, de nem vette észre a sofőr. A sofőr igen nagy tapasztalattal rendelkezett, több száz vezetés volt mögötte. A kisernyő kb. a pálya felénél belobbant (mivel a kocsi mögött a földön húzta maga után az autó), és lehúzott egy jó adag kötelet. A sofőr a starthelyen, a pilóták csodálkozó kérdésére vette észre, hogy nincs a kezelő a kocsiban.
074. Engedélyekkel nem rendelkező, ?baráti csörlős üzem? ?en vett részt (mint korábban már többször is). A start során, az élnék szélben, erősen kirántották a kupola alól, a kötél elszakadt és a billenés után egy nagy fékezéssel sérülésmentesen földetért.
075. Első csörléses startja során, a kupola nem húzta fel kellően a feje fölé, az ernyő néhány méteres magasságban zsákesésbe került, túrta a levegőt. A csörlőkezelő egy erős meghúzással normál repülés helyzetbe rántotta a kupolát és a repülés további része problémamentesen lezajlott.
076. Az első csörlése volt a saját tulajdonú kupolájával. A kupola motoros hevederrel szerelt, hátsó trimmel ellátott volt. Felszállás előtt, a körülötte lévő többi tanulótól kért tanácsot a trimm beállítására vonatkozóan, majd közös szakértés után úgy döntöttek, hogy a trimmeket teljesen felengedett helyzetbe kell állítani (= teljes kigyorsítás). A repülés normálisan lezajlott, csak a nagy sebesség miatt, a nagyon gyorsan haladó csörlőgépkocsi ellenére sem tudták magasra húzni, valamint visszafelé is nagyon gyorsan repült a kupola.
077. A startnál a csörlőkötél valami kis bokor maradvány szára alá csúszhatott, és ott elakadt. A kezelő bízott az akadás megszűnésében és tovább folytatta a csörlést, de a pilóta a gyenge oldalszél hatására jobbra erősen kitörve szállt fel és alacsonyan jobbra tartott. Így a kötél még jobban befeszült az elakadást okozó valami alá. Az egész repülés nem volt 2-3 méternél magasabb. A kezelő elkezdte letenni a pilótát, ő azonban beleoldott és ezért kicsit oldalasan gurulva ért földet. A pilóta nem sérült, csak az ernyő borult keresztül egy nagy bokron, a leszedése több embernek kb. egy órás munkát eredményezet.
078. Első csörléses startja során, az öreg és puha anyagú (ez a típus új korában sem volt egy csörlést nagyon szerető fajta), az ernyő becsukódott fülekkel jött fel, majd azok kinyíltak, de közben nem húzta kellően a feje fölé a kupolát, az zsákesésben maradt, túrta a levegőt. A kezelő néhány méteres magasságból lassan visszatette. Leszállásnál elesett, csúszott, de sérülés nem történt. Terítés után problémamentesen újra startolt.
079. Tandem csörlés végén, az utas oldotta le a csörlőkötelet, ami nem vált le róluk. A pilóta nem győződött meg a kötél helyes leválásáról, és fordulót végezve, kezdett visszarepülni a starthelyre. A kezelő engedte nekik a kötelet, majd egy idő múlva valahogy rájött a pilóta, hogy nincs leoldva kötél, és leoldotta azt. A kötél vége az erdőbe esett.
080. Hegyi repülése során, fára került a kupolája. További információt nem kaptunk.
081. 4-5 hegyi startos tapasztalattal, oktató irányításával, első startját végezte ezen a hegyen, oldalas, NY-ias szélben. 10 perc repülés után rövidre helyezkedett, nem érte el a leszállót, az előtt kb. 100-150 méterrel, a parkolótól nem messze egy szűk kis tisztásra szállt le, egy kisebb fákkal, bokrokkal tarkított mezőn.
082. A tanuló csörlős pilóta a 4. csörlős felszállását végezte. Nem szólt, hogy csörlés szakoktatót kér a repüléséhez, csörlőkezelő húzta. A szél kicsit oldalas volt, a pilótát a kupola felhúzásakor oldalra húzta, a pilóta elesett. A földön fektében olyan rántást kapott a csörlőkötéltől, hogy a leoldó Y mindkét szára, a karabinereknél, a csomó alatt elszakadt. A kezelő, az eleséskor, nullára vette a kötélerőt (hibásan), a dob felpörgött, a leugró kötélkarikák a dob tengelyére szorultak és így fixálódott a kötél.
083. A gyakorlott (100+ csörlés), de ennek ellenére bizonytalan pilóta hölgy, az aznapi második felszállása során, a felszállás után közvetlenül, eltalálta a bulót. Ez annyira megzavarta, hogy egy erős jobb féket húzott, az ernyő kifordult oldalra, és a húzási iránytól kb. 90 fokban jobbra repült. A kezelő nem vette le eléggé a kötélerőt, ezért kb. 20-22 másodpercnyi vízszintes/enyhén emelkedő repülés után az erdő fölé ért és az erdő szélétől kb. 30 méterre, fára szállt. Sérülés nem történt, még aznap újabb felszállást végzett.
084. A pilóta a csörlés végén nem oldott le csak azt hitte, hogy leoldott. Megfordult és elkezdett visszafelé repülni. A csörlőkezelő egy kötélrántással jelezte neki, hogy még kötélen van, erre leoldott.
085. Hegyi startja során nem gyorsult fel kellően, a starthely végén bokrokba szállt.
086. Nem a leszállóba szállt le, hanem a hegy előtt valami kisebb tisztásra, elszámította magát, hátszélben dombnak felfelé ért földet, lábát, térdét megütötte.
087. Nem a leszállóba szállt le, hanem a hegy lábánál egy tisztásra szeretett volna. A behelyezkedéskor elszámolta magát, fás bokros részen ért földet. A fakoronaszint elérése előtt nagyot fékezett, majd negatív fordulót idézett elő és néhány méteres magasságból függőlegesen ?szállt? be a fák-bokrok közé.
088. Leszállásnál rövidre helyezkedett, a leszálló előtti közút bokrainak ütközött neki, majd azokat áttörve, az úttesten átszaladva a másik oldali lejtőn állt meg. Gépkocsi forgalom épp nem volt, a messzebbről érkező autók megálltak.
089. A leszállóban kissé eltaktikázta magát, hátszélben, kicsit nagy sebességgel ért földet, az országút töltése előtt néhány méterrel.
090. A kezelő nem ellenőrizte a kötél szabad futását start előtt, a kötél a dob tengelyére volt tekeredve, a startkor a pilótát közvetlenül egy az egyben elkezdte húzni. A pilóta felemelkedett néhány méterre, mire a kezelő észrevette a malőrt és megálltak.
091. Tanuló tandempilóta csörlős gyakorló felszállása során, az ernyő nem jött fel rendesen a fejük fölé, túrta a levegőt, a kezelő finoman visszatette őket, kb. 5m magasból.
092. Csörlésből, a nap végén, szélcsendben startolt a tandem, 90kg+ súlyú utassal. A kezelő a kocsi által felvert portól nem látta rendesen az ernyőt. Nem adott időben húzóerőt, nem tudtak felszállni.
093. A felszállás során az önbiztosítós karabinere elfordult és kinyílt, a heveder a karabiner akasztó kampójára csúszott. Utólag ellenőrizve azt tapasztaltuk, hogy kis biztosító pöcök nem mindig zár le és így nem biztosít kinyílás ellen. A leoldás után a kezével tartotta, próbálta igazgatni, és nem nagyon fordulózott, egyenesen szállt le a reptér közepére.
094. A kötél visszatekerés megkezdésekor, a kötélen lévő csomó beakadt a kötélvezető görgő és a vezető fej közötti sarokba. A kötél elszakadt, az elszakadt darab a dob forgása miatt rácsapott a kezelő jobb kezére, a csuklója mögött, a bőrt leszedte egy kisebb területen.
095. A növendék a második hegyi magasstartja során (aznap volt az első is) nem gyorsult fel kellően és a startrampa végén a bokrok közé esett. A beesés, a pilóta kiszabadítása, és az ernyő összeszedése közben a pilóta és a segítője kisebb, karcolásos sérüléseket szenvedett a bokrokon. Az eset után a pilóta sikeresen elstartolt.
096. Egy messzebb elvonuló zivatar kifutószele keresztirányúvá változtatta szelet a repülőtéren. Az épp csörlésben lévő ember leoldott, a kötelet a szél a repülőgépek pályája fölé sodorta, ahol épp leszállásban volt egy kisgép. A kezelő elmondása alapján kb. 50m távolság lehetett a gép és a kötél között.
097. Tanuló csörlős a negyedik csörlős felszállása során, öreg, csörlést nehezen tűrő ernyővel. A felszállás során az ernyője nem került kellően a feje fölé, zsákesésben túrta a levegőt, kb. 2-3 méteres magasságban szállt fel, a kezelő csúsztatva visszatette, a protektorára ért földet. Azonnal újra startolt.
098. Az előző eset szereplője, másnap, ?B? elemek gyakorlását tervezte. A nap első felszállásaként az oktatója elment egy tandem utassal, és a termikes viszonyok miatt hosszabb ideig fent maradtak. Közben a pilóta, oktatói instrukciók nélkül, beállt a második csörlésre és elstartolt. Leoldás után 300méter felett kicsivel, húzott egy front stall-t, amiből (az előző napi csörlős eseményéből már várható módon) zsákesésben maradt az ernyője. A pilóta nem tudta kezelni a helyzetet, Kb. 100 és 50 méter között mentőernyőt dobott. Amíg a mentőernyőt elővette és eldobta (amint a fékeket elengedte) a kupolája rendeződött, a mentőernyő belobbanásakor már vízszintesen repült. A mentőernyő kb. 30-50 méteren lobbant be, a főernyővel teljes ?V? állásba állt, és így kb. 5 másodpercet ereszkedett. A varió legnagyobb merülésként 7,1-et jegyzett meg, de az valószínűleg nem a földetéréskori érték volt. A pilóta a hátára ért földet. Protektoros beülője volt. Kissé megütötte a hátát valamint a földetéréskor összecsapódó állkapcsa miatt, durván beleharapott a nyelvébe (a nyelve végétől 1-2cm-rel befelé, kb. 1,5cm szélességben, több milliméter mély seb látszott. Mint a pilóta elmondta, gyerekkora óta rossz szokása, hogy ha koncentrál valamire, kidugja a nyelvét.
099. Tandem földetérésekor, légköri okokból kissé durvábban értek földet, a pilóta bal térdre érte a talajt. Rövidnadrágban repült, a bal térde bőre megsérült kissé (kisebb horzsolások, nem vérzett).
100. A jó, kéktermikes időnek köszönhetően, több pilóta is légtérsértést követett el, volt, aki összekeverte a QNH, QFE magasságokat, de többen tudatosan emelkedtek magasabbra az engedélyezettnél, több száz métert.
101. Repülés előtt, a hegytetőn, a starthely melletti erdőbe ment, egy fontos és nagy dolgot intézni. Miközben alkotott, hátulról néhány méterre megközelítette és rábőgött egy szarvasbika. A pilóta letolt nadrággal kimenekült és társával kövekkel dobálták a bozótost, az állat pedig ott bőgött nekik.
102. Oldalas, K-ies szélben startolt, a kupoláján volt valami zsinórgubanc által okozott torzulás, átemelkedett a kerítésen és a szőlőben az útra visszaesett.
103. Leszálláskor a K-ies szélben rövidre helyezkedett az út után a bokrok közé szállt, a kupolája kisebb fákra akadt.
104. Leszálláskor kb. 5-6 méteren ütközött egy vele egy szintben repülő, ?rádió távirányítású? tanuló kupolájával.
105. Az erős szél gyengülésére vártak a hegyi starthelyen, miközben valaki startolni próbált. Ők hátul álltak a startoló pilóta mögött, és a sikertelen start után lecsapódó kupola rájuk esett. Ő elesett, a sziklás talajra borult és a jobb kezét letéve megütötte a jobb tenyér hüvelyk ujj alatti párnáját. Valószínűleg csontja is repedhetett, mert 1,5 hónappal később (!), még mindig fájt neki és nem tudott fogni rendesen azzal a kezével.
106. A 10.-11. csörlős felszállására készült, élénk szélben, háttal starttal. A start előtt, az előírástól eltérően, háttalstart pozícióban állt, ezért a segítők rossz oldalon elvezetve kötötték be a csörlőkötelet a leoldójába. A start után megcsavarodott zsinórokkal szállt fel, néhány méteres magasságból a kezelő visszatette őt. Leszálláskor elesett.
107. Élénk – erős szeles nap volt. Az első sikeres repülését követő második repülése során, hibás manőverezés miatt elsodródott, és a repülőtéren kívül ért földet. Kissé belesodródott a kisgépes oldal leszálló irányába is.
108. A 10 fölötti csörléssel rendelkező tanuló nem vette kellően figyelembe az erős magassági szelet (a talajon sokkal kisebb szél volt), nagyon hátrament a tanyák mögé, és nem ért vissza. A repülőtéren kívül, szántóföldön ért földet.
109. A kötél az előző csörlés után nem megfelelően lett feltekerve, pukli volt benne. Az indulási gyorsításkor a pukliról leugrott a kötél, laza tekercsek repkedtek, végül egy hurok beakadt a csörlőbe és a kötél fixálódott. A még álló pilóta kisebb rántást kapott a kötél elszakadt.
110. Viszonylag gyakorlott tandempilóta csörlős startja során, az utas nem futott a felszólításra, elesett, a pilóta átesett rajta, a kezelő túl sokáig húzta őket (kb. 10 métert). A pilótának a kezeslábasa elszakadt mindkét térdén, az utas a térdét kissé megütötte. Visszaállás után azonnal sikeresen elstartoltak.
111. Viszonylag gyakorlott tandempilóta csörlős startja során, idős női utasa nem indult el a felszólításra, elesett, a pilóta átesett rajta.
112. Tapasztalt tandem pilóta csörlős tandem startja előtt, a tandem utast segítők készítették elő, és a beülőjének a combcsatjait nem jól csatolták be. A pilóta a felszállás előtti ellenőrzés során észrevette és javította ezt.
113. Az ismerten rossz (a csörlést nehezen tűrő) ernyőjével két rossz startkísérlet után (ezeknél oldalra borult a kupola az oldalas szélben) a harmadik kísérletnél sikeresen felemelkedett, de az ernyője átesésben volt, túrta a levegőt. A kezelő visszatette, a további startokról letett.
114. Az oldalas szélben startot rontott. Visszaterítették és újabb startra készült. A csörlő messze állt, nem látta rendesen a kezelő, hogy mi történik. Amikor indította a kezelő a csörlést, még nem voltak a fékek a pilóta kezében. A pilóta elstartolt és probléma nélkül lerepülte az iskolakört.
115. Az oldalas szélben startot rontott. Visszaterítették és újabb startra készült. A csörlő messze állt, nem látta rendesen a kezelő, hogy mi történik. A csörlés indításakor az egyik segítő belépett a zsinórok közé, mert valami gubancot akart rendezi, amikor elindult a start. A segítő kivetődött, de a lába még beakadt a szélső zsinórokba, és a kupola bal oldala a stabilizátor lapnál kb. 50cm hosszan elszakadt a varrás mentén. A pilóta elstartol és probléma nélkül lerepülte az iskolakört. Az ernyő probléma mentesen repült.
116. A nemrég vásárolt beülőjében talált egy leoldó Y-t, azt használta a csörlései során. Ennél a csörlésnél elrontotta startot, megállt, majd a kezelő úgy megrántotta őt, hogy a leoldó Y mindkét szára, a karabinereknél, a csomó fölött, tőben leszakadt.
117. Gyengeszeles időben, tandem csörlésnél alacsonyra húzták, visszafelé jövet a buló teljesen lógott, hátszélben szállt le, hogy jobban visszaérjenek, de mégis volt egy kis szél, elestek, csúsztak a földön.
118. Csörlős tandem felszállás után, kb. 3-5méter magasan kötélszakadás következett be (szétcsúszott egy csomó). A pilóta az utas alá csúszott, az utas ráesett/ráült a pilóta lábára, kissé megütötte.
119. Leszálláskor túl közel repült a nagy beton villanyoszlopra szerelt bulóhoz, a kupolája szélső zsinórjai a bulóba akadtak, elszakadt néhány zsinórja, de gond nélkül leszállt.
120. Gyakorló mentőernyő nyitás során nagy sebességgel ért földet. A két sarkát megütötte, törés nem volt. Napokig nem tudott lábra állni, 3 hét után már rendesen tudott járni, akkor már csak érzékenyek voltak a sarkai. Eltört egy kicsit az egyik gerinc csigolyája is, az beavatkozás nélkül, kíméléssel gyógyult (kb. 6 hét alatt).
121. A célraszálló válogatott néhány tagja, versenyre felkészülő, zártkörű edzést tartott. A 6-7 csörléssel rendelkező növendék segítőnek jött ki, ő vezette a csörlőgépkocsit. A délután során már kapott ő is egy repülési lehetőséget és most, a nap legvégén egy újabbat. Az oktatója elfelejtette mondani neki a felszállás előtt, hogy tilos a célra repülnie. Teljes szélcsendben Ő is rárepült a célra, nagyon szép behelyezkedés után, kb. 1 méterre ért volna földet a célközéptől, kicsit oldalt. Hárman kiabáltak neki, hogy ne fékezzen, ne csináljon semmit, mégis elkezdett erősen oldalra fékezni a célközép elérése érdekében. Kissé oldalt mozogva ért földet, a bal térde aláfordult. Nem tudott ráállni, borogatták, majd kórházba vitték. Törés szakadás nem történt, hajnalban elbocsájtották a kórházból, azzal, hogy egy hétig pihentesse, borogassa (a combig érő egy hetes fekvőgipszet csak a tiltakozása miatt nem tették fel neki).
122. Erős szélben történt leszállása közben oldalra rántotta az ernyő, a térdét meghúzta. Kissé bedagadt neki, és fájlalta.
Ez volt a tömör verzió.
Mindez, hogy fest belülről?
Íme:
Annyi történt, hogy amikor az egyik startnál oldalra mozgott a kupola, akkor megrándult a jobb térdem először befelé, amitől már elégé fájt, és igazából, ha nem repülnék olyan keveset abba kellett volna hagynom a napot. A negyedik start után elég jól fenn tudtam maradni, de a leszállásnál annyira erős lett a szél, hogy szinte alig haladtam előre, és csak szép lassan ereszkedtem, így amennyiben nem nyúltam volna bele, akkor szerintem gond nélkül értem volna földet, nagyon enyhén. Amennyiben gyakorlottabb lettem volna, akkor nem próbáltam volna kilebegtetni ilyen körülmények között az ernyőt, mivel nem volt értelme (erre a következtetésre én jutottam), de elkövettem azt a hibát, hogy a földet érés előtt meghúztam a fékeket, ahogy normál körülmények között tettem korábban. Az erős szélben ez azt eredményezte, hogy ettől az ernyő újra elemelt, tolatni kezdett, és jobb oldalra leborult, így a jobb térdem ellenkező irányba feszült meg, és kapott egy ütést is. Mivel fájt már a térdem, ezért nem tudtam magam megtartani és kigurulni sem tudtam az esést, csak egyszerűen elestem.
Azt terveztem, hogy a térdemet este hideg vízzel borogatom, és reggel megyek dolgozni, de sajnos reggel már egyáltalán nem tudtam behajlítani, és nagy fájdalmat éreztem, amikor ráléptem. Be volt eléggé dagadva, és mivel kollégáim javasolták, hogy menjek el orvoshoz, mert ott kaphatok injekciót, így elmentem a H-i Kórházba, ahol foci sérülésre hivatkoztam.
Az orvos elég erős szavakkal illette a foci tudásomat, mert a térdemben lett egy bevérzés, és a porc is benyomódott valamennyire. Ezt mondta, de a papíromon latinul vannak írva a dolgok. Szerencsére törést és szakadást nem találtak, de a gipszet felrakták, és állítólag majd szükségem lesz némi gyógytornára is.
Ennyi nagyjából a történetem.
123. Egy repülésem már volt aznap ez előtt is, akkor megállás nélkül másztunk a hegyre, aztán az a repülés nem adta, és a következő mászás is hasonló tempójú volt, ahogy felértünk a hegyre már terítettünk is. Pár percet lehet, hogy kellett volna pihenni, mert a fáradtság miatt kicsit kapkodtam is, startnál másokat kerülgetve kellett mennem, mert ugye sokan ki vannak terítve, de jó befújáskor nem képesek elstartolni?
A gerinc felől jött a befújás (a dűzni felől), és lehet valamiféle kis turbóba kerültem, ami épp elég volt ahhoz, hogy start után annyira megsüllyedjek, hogy a fákat súroljam. 2 fát ki is tudtam védeni, mert intenzív hirtelen megfékezéssel kiemelkedtem annyira, hogy mentem tovább, de a 3. fánál már nem volt elég sebességem, az végleg megfogott, az ernyő pedig leborult elém, így már esélyem sem volt.
Beestem a fák közé, érdekes módon nem akadt fent az ernyő, próbáltam nagyobb gallyakat elkapni, mert nem szerettem volna azzal a sebességgel földet érni, amivel haladtam lefelé, akkor nem gondoltam, hogy ezt sérülés nélkül megúszhatom. Mikor már felkészültem a nagy esésre megakadt az ernyő, és olyan sebességgel értem a földre, talpra, mintha egy lépcsőről léptem volna le, majd az ernyő is leborult mellém.
Először el sem hittem, hogy az utolsó utáni pillanatban jöhet ilyen szerencse, néztem is felfelé, hogy ki fogta meg az ernyőmet, de addigra már eltűnt, szóval úgy gondolom, ez így jó, ahogy történt a körülményekhez képest.
Az ernyőn néhány szakadás keletkezett.
124. Csörlős startja során, a kezelő olyan hirtelen megrántotta indulás kor, hogy a pilóta arcra esett. Megsérült az orra, arca bőre.
125. Ma a K.-tól kapott kölcsön beülővel (tök új, kifordítható) repültem egyet Ó.-n, és nagyon elb*sztam a leszállást.
Igyekeztem nagyon a leszálló legkedvezőbb helyére szállni, nehogy már gyalogoljak. Nem hagytam az ernyőt siklani rendesen, 7-8 méteren felengedtem a féket, hogy majd nagyot lebegtetek, de talajmentén majdnem szélcsend volt, így a két előrebólintás összege (fék felengedés+ talaj menti szélnyírás) túl sok lett. Próbáltam kifékezni, meg felhúztam a lábamat is, hátha így kiadja. Nem adta ki. Eredményként végighorzsoltam a beülőt a földön, ami kilyukadt. Kicsit koszos lett az overalom, meg a kesztyűm, az ernyőm ráesett az itt található 3,5méter magas plakátra, eltört az önbecsülésem egy darabja.
Tanulságok: Ha nem erőltetem, hogy pont a legelegánsabb pontjára szálljak az amúgy is szűk leszállónak (sajna nőnek a fák, tíz éve még sokkal könnyebb volt behelyezkedni), akkor 50m gyaloglással, egy mintaszerű leszállást is bemutathattam volna. Így most javítathatom a beülőt, plusz magyarázkodhatok a tulajdonosának (egész jól fogadta szegény). Nem járok messze az 1000 starthoz, de a leszállásnál egy fordulómentes végsiklás, amiből nem igazán számít hol ér le a lábam, csak hogy milyen puhán, az ezerszer biztonságosabb, mint erőltetni valami foltot, amire le akarunk szállni.
Szóval, ha még versenyszerűen is csinálnám, el tudom képzelni, hogy nagyobb hülyeséget is össze tudnék hozni, nekem ez nem hiányzik…
126. Az aznapi első csörlés során, a visszatekerés megkezdésekor felrobbant a visszatekerő motor egyik akkumulátora. A kezelőt fejbe találta egy elrepülő műanyag darabka, kissé lehorzsolta a homlokát, oldalra kilökte a lökéshullám, ezért csak korlátozottan fröccsent rá a sav a bal oldali karjára (ruhájára), kevés a szemébe, fülébe. A helyszínen vízzel kiöblítették a szemét. Kézzel visszatekertek, majd a kezelő hazament, fürdött, ruhát váltott. Sokáig csengett még a füle a robbanás hangjától. A sofőr már a visszatekerés előtt kiszállt a kocsiból és oldalt állva nézelődött, így ő is kapott egy kicsit a savfröccsenésből.
Valószínűleg az akkumulátorok behelyezésekkor fordítva lett rátéve a két saru. A behelyezés utáni próba során nem tűnt fel a dolog, ott tekert (egy pillanatra, amíg az ellenőrző rányomás tartott).
127. Biztonségtechnkiai tréningen, mentőernyővel vízbe ért. Mentőmellényt viselt, de még így is víz alatt volt az arca (a belobbanva maradt mentőernyő felszakadó hevederi nyomták lefelé), teljes erejéből kellett dolgoznia a kezeivel, hogy a fejét a víz felett tudja tartani. Szerencsére a csónak gyorsan odaért, mert nem bírta volna már sokáig tartani magát.
128. A leszállása során merülésben, keményen ért földet a betonra. Még haza tudott autózni, de később kórházba kellett mennie, mert este már nem bírt a lábára állni. Csak zúzódása volt.