A háttal elemelkedés

A háttal elemelkedés

Forrás: Német Függővitorlázó Szövetség (DHV) honlapja: http://www.dhv.de/
Link: http://www.dhv.de/typo/
Eingedreht_abheben_-.1702.0.html
Fordította: Szabóné Koleszár Edina
Lektorálta: Szabó Péter

A fordítás közzétételéhez írásos engedélyt kaptunk a Német Függővitorlázó Szövetségtől (DHV)
www.dhv.de
További sokszorosítás a DHV és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!

Áprilisban, Svájcban halálos baleset történt, amelynek nagy visszhangja volt, mert a pilóta egy ismert és elkötelezett helyi politikus volt. A kupolát a pilóta háttal húzta föl, rossz irányba fordult ki, és az élénk lejtőszél menetiránynak háttal elemelte. Ebben a pozícióban megpróbált eltávolodni a hegytől, de a keresztben lévő fékek miatt valószínűleg pont fordítva kezelte azokat. A kupola hátszélben a sziklás helyoldalnak csapódott. A becsapódás olyan durva volt, hogy a pilóta halálos sérüléseket szenvedett.

Hasonló okok miatt évente több baleset történik német pilótákkal is. A fő probléma ezeknél az eseteknél az, hogy a pilóta a menetiránynak háttal, fordítva kezeli a fékeket.

Először tekintsük át, hogyan fordulhat elő, hogy valaki rossz irányba fordul ki, illetve háttal elemelkedik.

Elemelkedés a kifordulás előtt

Azt, hogy a pilóta elemelkedik, mielőtt menetirányba fordult volna, okozhatja például egy élénk befújás, vagy a háttal felhúzás közben a kupola rövid előrelövése, vagy az, hogy nagyon meredek a starthely.

Rossz irányba való kifordulás

Szinte minden pilótának van megszokott kifordulási iránya háttal start során. A tartóhevedereknek a beülőhöz csatlakoztatása után mindig ugyanabba az irányba fordulunk a kupola felé. Ha a kupola felhúzása után mindig a szokásunknak megfelelően fordulunk ki, akkor a hevederek és a fékek szabadon, és nem megtekeredve futnak. Az elemzések során feltűnt egy közös hiba a balesetek során: a pilóták nem a megszokott irányba fordultak ki.

Nagyon gyakran történik a következő: a pilóta háttal felhúzza a kupolát, helyesen fordul menetirányba, de valamiért megszakítja a startot, pl. azért, mert mégsem találja optimálisnak a szelet, vagy mert oldalra kitör a kupola, vagy bármi más okból. Mielőtt a kupola visszaesne, a pilóta szembefordul vele 180 fokot (a felhúzás előtti pozícióba), hogy a kupolát szépen vissza tudja tenni. Ilyenkor szokott előfordulni, hogy a start megszakítása során a visszafordulás ellenkező irányba történik, mint ahogy a kupola felé fordulásnak kellene lennie a megszokás szerint. Aztán következik egy újabb felhúzás, esetleg iránykorrekció a fékekkel, majd kifordulás a megszokott irányba. Ez viszont az az irány, amerre a start megszakítását követően a pilóta az ernyő felé visszafordult. Kifordulás helyett tehát újabb fordulatot tett befelé. Tízből kilenc esetben a pilóták már az elején fel szokták ismerni, hogy elrontották a kifordulási irányt, és az elemelkedés előtt megszakítják a startot. Néha viszont mégis elemelkednek, vagy akarattal, vagy akaratlanul, azt gondolva, hogy a helyes irányba fordultak.

Például ilyenkor fordulhat ez elő:
– Vannak olyan ernyők, amelyek gyönge szélben hajlamosak megelőzni a pilótát. A pilóta ilyenkor még hátrál pár lépést, közben még feszesen tartja az A-hevedereket. Aztán nagyon gyorsan kifordul, és már el is emelkedik.
– Nagyon erős szélben, vagy meredek starthelyen a menetirányba fordulás gyakran az emelkedéssel egyidejűleg történik

Végül is mindegy, hogy miért, a pilóta a menetiránynak háttal, és általában keresztben álló fékzsinórokkal kerül a levegőbe.

Hogyan lehet megakadályozni a rossz irányba való kifordulást?

Néha nem jön be az a jól bevált recept, hogy kizárólag egyetlen be- és kifordulási irányt gyakorolunk be, – lásd például a fentebb említett eseteket. Jobb, ha a kupola felhúzása előtt még egyszer tudatosítjuk magunkban, hogy melyik irányba kell majd kifordulnunk. Nagyon egyszerű, csak rá kell néznünk a hevederekre, hogy hogyan keresztezik egymást. Arra az oldalra kell kifordulnunk, amelyik oldalon a felül elhelyezkedő tartóheveder van a karabinerrel a beülőhöz csatolva.

Az ernyőt csak akkor kezdhetjük felhúzni, ha már megbizonyosodtunk a kifordulási irányról. Ha az ellenőrzés során azt vesszük észre, hogy a megszokottól eltér a kifordulási irány, akkor érdemes újra kezdeni a felkészülést a háttal startra, vagyis: rögzítsük újra a fékeket a helyükre, és forduljuk 360 fokot az ellenkező irányba.


A felső heveder balról van a beülőhöz csatlakoztatva – balra kell kifordulnunk.


A felső heveder jobbról van a beülőhöz csatlakoztatva – jobbra kell kifordulnunk.

A képre kattintva letölthető a kisvideó (Media Player és DSL verzió)
A videófelvétel Karl Slezak archívumából származik
.
A felvételeket (Media Player, Real Player, wmv ill. rm) innen töltheted le: http://www.dhv.de/typo/Eingedreht_abheben_-.1702.0.html

 

Mit tegyünk, ha mégis megtekeredve emelkedünk el?

Tegyük fel, hogy a menetiránynak háttal a levegőbe kerültünk, esetleg épp az emelőtérbe. Ha az elemelkedés egyenes repülésben történik, akkor általában automatikusan megtörténik a visszafordulás, mivel a 180 fokban megtekeredett hevederek féloldalasan feszülnek és visszakényszerülnek a normális helyzetbe. Gond akkor van, ha a kupola közben elfordul. Ha a forduló ellenkező irányú, mint amerre kifordulnunk kellene, akkor a hevederek nem fognak automatikusan kitekeredni. A pilótának ilyenkor muszáj beavatkozni, és megállítani a forgást!

A legbiztosabb az, ha a hátsó hevederekkel irányítunk, mert akkor a kívánt oldali hevedert húzzuk, nem úgy, mint keresztezett fékeknél, mert akkor ellentétesen kellene kezelnünk a fékeket. Stressz-helyzetben utóbbinak meglenne az a veszélye, hogy a pilóta ösztönösen a fordulóval ellentétes oldali kezében lévő féket húzná, és ezzel rásegítene a fordulóra.1

Tehát: fogjunk rá a hátsó hevederekre, húzzuk meg a fordulóval ellentétes oldalon lévőt addig, amíg az ernyő nem repül újra egyenesen. A kitekeredést ezután úgy tudjuk segíteni, hogy felhúzzuk a lábainkat, és testünket a kívánt oldalra elcsavarjuk. Csak extrém esetekben válhat szükségessé, hogy a hevedereket a kezünkkel tekerjük ki.

Karl Slezak
biztonsági referens


A kupolát a hátsó hevederek segítségével irányítsuk – Mike Küng bemutatja, hogyan – aztán forduljunk ki.