A DHV mentőernyő választással kapcsolatos ajánlásai

A DHV mentőernyő választással kapcsolatos ajánlásai

Forrás: Német Függővitorlázó Szövetség (DHV) honlapja: http://www.dhv.de/
Link: http://www.dhv.de/typo/Empfehlungen_Rettung.2566.0.html

http://www.dhv.de/typo/fileadmin/user_upload/
monatsorder/2004-06/Ausbildunk/Tabelle_RG_Renate.pdf

Fordította: Szabóné Koleszár Edina
Lektorálta: Szabó Péter

A fordítás közzétételéhez írásos engedélyt kaptunk a Német Függővitorlázó Szövetségtől (DHV)
http://www.dhv.de/
További sokszorosítás a DHV és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!

A 127-es DHV infoban nyilvánosságra hozott, 2003. évi siklóernyős baleseti statisztikában a mentőernyővel történő földetéréskor bekövetkező sérülések okairól volt szó. Kiderült, hogy a mentőernyők túl nagy terhelése nagyon durva földetéréshez, és olykor igen súlyos sérülésekhez vezetett.
Felmerült az igény arra, hogy az összes DHV alkalmas mentőernyő súlyhatárai egy helyen összehasonlíthatóvá váljanak. Az alábbi táblázatban ezek a súlyhatárok szerepelnek.

A ?Felső súlyhatár” oszlopban a DHV alkalmassági vizsgálat alapján maximálisan megengedett terhelhetőségek szerepelnek. Ezek vagy a terhelési próbákhoz megadott1 felső súlyhatárt jelentik, vagy a 6,8 m/s-os merülést produkáló terheléseket, feltéve, hogy az utóbbi érték alacsonyabb, mint a maximális teherbírás a szakítási próbák során.
A ?6,8 m/s merüléssel járó terhelés” oszlopban az a terhelés szerepel, amelynél a mentőernyő a tesztautós mérések során a 6,8 m/s-os, vagyis a megengedhető legnagyobb merülést produkálta.

Annak érdekében, hogy csökkenhessen a mentőernyővel történő földetérések során a nagy merülősebesség miatt bekövetkező sérülések kockázata, a DHV a következő ajánlást teszi:

A pilóta startsúlyának a 6,8 m/s merüléshez tartozó terhelésnél
25%-kal alacsonyabbnak kellene lennie.

Kiszámítása:

(6,8 m/s -hoz tartozó terhelés) x 0,75 = ajánlott terhelés

A merülősebesség így 4,5 és 5,5 m/s közé szorítható anélkül, hogy a mentőernyő nyílási folyamatát negatívan befolyásolnánk.

1997. előtt egyes gyártók olyan maximális terhelési adatokat adtak meg, melyek a 6,8 m/s merülősebességnél nagyobb merülést jelentettek. Ezeket az értékeket a táblázatban * -gal jelöltük meg, és zárójelbe tettük.
1997-ben változtak a gyártásra vonatkozó előírások, és elő lett írva, hogy a maximális súly nem lehet nagyobb, mint amekkora a 6,8 m/s -os merülést eredményezné.

Irányítható, rogalló típusú mentőernyőknél a süllyedési sebesség értékeket nem a tesztautó segítségével mérték, hanem egy DHV tesztpilóta tesztrepülésének mérései alapján. A táblázatban a tesztrepülések során mért maximális merülések szerepelnek. Ezeket az értékeket ** jelzi.

Típus Gyártó DHV engedély száma Felső súlyhatár 6,8 m/s merüléssel járó terhelés
Airea Smile 32 SynAIRgy DHV GS-02-02-0072-97 100 127
Airea Smile 36 SynAIRgy DHV GS-02-02-0070-97 120 154
Airea Smile Bi SynAIRgy DHV GS-02-02-0071-97 200 284
airtime easy 100 airtime skysports DHV GS-02-02-0013-04 100 103
airtime easy 140 airtime skysports DHV GS-02-02-0115-04 140 141
airtime easy 160 airtime skysports DHV GS-02-02-0111-04 160 169
airtime easy 200 airtime skysports DHV GS-02-02-0114-04 200 218
airtime easy 80 airtime skysports DHV GS-02-02-0112-04 84 84
Amigo P 1 Fly For Fun DHV GS-02-02-0014-90 100 118
Annular 20 Fly market DHV GS-02-02-0065-95 100 127
Annular 22 Fly market DHV GS-02-02-0063-95 120 154
Annular 24 Fly market DHV GS-02-02-0078-98 160 176
Annular 36 Fly market DHV GS-02-02-0080-00 250 258
Annular Tandem Fly market DHV GS-02-02-0060-95 200 284
AR 20 Blue Sky DHV GS-02-02-0108-04 100 103
Ava-Sport AR 18 AVA Sport DHV GS-02-02-0096-03 84 84
Ava-Sport AR 22 AVA Sport DHV GS-02-02-0097-03 140 141
Ava-Sport AR 26 AVA Sport DHV GS-02-02-0094-03 160 169
Ava-Sport AR 30 AVA Sport DHV GS-02-02-0096-03 200 218
B-Safe 120 Pro-Design DHV GS-02-02-0079-98 100 112
B-Safe 120 L Pro-Design DHV GS-02-02-0110-04 120 134
Blue Way XL Sky Paragliders DHV GS-02-02-0091-00 101 101
Champ 39 GS Vonblon DHV GS-02-02-0068-97 125 130
Champion 235 Vonblon DHV GS-02-02-0041-93 125 128
Champion 29 Vonblon DHV GS-02-02-0018-91 82 (*100) 82
Champion 34 Vonblon DHV GS-02-02-0031-92 100 102
Charly CLOU 120 Charly Produkte DHV GS-02-02-0082-01 120 123
Clou 2 SAS Charly Produkte DHV GS-02-02-0077-97 140 140
Columbus Annular 20 Fly market DHV GS-02-02-0062-95 100 103
Columbus Annular 22 Fly market DHV GS-02-02-0064-95 100 116
Columbus RDP 14 FM Fly market DHV GS-02-02-0036-92 91 (*100) 91
Columbus RDP 16 FM Fly market DHV GS-02-02-0037-92 100 100
Columbus RDP 18 FM Fly market DHV GS-02-02-0038-92 100 106
Combat Charly Produkte DHV GS-02-02-0061-95 125 141
Duo Charly Produkte DHV GS-02-02-0024-92 160 170
Duo 200 Charly Produkte DHV GS-02-02-0052-95 198 (*200) 198
Esprit Light Turnpoint DHV GS-02-02-0001-88 84 (*100) 84
Esprit Light II Turnpoint DHV GS-02-02-0042-93 99 (*100) 99
Esprit Light III Turnpoint DHV GS-02-02-0043-93 100 110
GSR 1 Ssk GmbH DHV GS-02-02-0019-92 100 109
High Definition 24 Flight Design DHV GS-02-02-0053-95 88 (*100) 88
High Definition 32 Flight Design DHV GS-02-02-0054-95 111 (*125) 111
HRS 10 C Stöllinger DHV GS-02-02-0010-90 94 (*125) 94
HRS 5 C Stöllinger DHV GS-02-02-0009-90 83 (*100) 83
INCASE L-130 Turnpoint DHV GS-02-02-0095-03 121 121
Jespo Edel Korea DHV GS-02-02-0056-95 109 (*128) 109
JET Fly & more DHV GS-02-02-0106-03 100 107
Joker L Fly market DHV GS-02-02-0084-02 119 119
Joker M Fly market DHV GS-02-02-0083-02 100 100
Lifesaver PG 1 Airwave DHV GS-02-02-0085-02 100 100
Limit L Fly & more DHV GS-02-02-0105-03 120 134
Limit M Fly & more DHV GS-02-02-0104-03 100 134
Magnum Edel Korea DHV GS-02-02-0069-97 183 (*200) 183
Mayday Plus Flight Design DHV GS-02-02-0004-88 100 106
Minitex 110 Sigma DHV GS-02-02-0008-89 100 106
Minitex 150 Sigma DHV GS-02-02-0039-92 120 122
Minitex 200 Sigma DHV GS-02-02-0034-91 159 (*160) 159
Olympia 34 air base DHV GS-02-02-0040-93 100 129
Oscar 16 FM Fly market DHV GS-02-02-0016-91 87 (*100) 87
Oskar 18 FM Fly market DHV GS-02-02-0017-91 100 111
Papillon XL Tandem Vonblon DHV GS-02-02-0107-04 180 **4,5m/s 194kg-nál
Paratech PS1 L PARATECH AG DHV GS-02-02-0058-95 100 124
Paratech PS1 XL PARATECH AG DHV GS-02-02-0059-95 130 171
Piccolo Fly market DHV GS-02-02-0120-04 89 89
Plus 35 Junkers Profly DHV GS-02-02-0057-95 100 129
Profile 20 UP Europe DHV GS-02-02-004694 100 124
Profile 20 R UP Europe DHV GS-02-02-0049-94 100 124
Profile 22 UP Europe DHV GS-02-02-0047-94 120 143
Profile 22 R UP Europe DHV GS-02-02-0050-94 120 143
Profile Bi UP Europe DHV GS-02-02-0048-94 200 258
R 1 Firebird DHV GS-02-02-0020-92 93 (*100) 93
R 2 Firebird DHV GS-02-02-0013-90 107 (*125)
Revolution 1 Charly Produkte DHV GS-02-02-0027-92 93 (*100) 93
Revolution 2 Charly Produkte DHV GS-02-02-0028-92 106 (*120) 106
RS 2 Firebird DHV GS-02-02-0032-91 114 (*120) 114
RS 30 Airwave Villinger DHV GS-02-02-0023-92 100 126
RS 34 Airwave Villinger DHV GS-02-02-0022-92 100 143
RS 7 Firebird DHV GS-02-02-0086-02 114 114
Safety Sys.260 Paragl. Airwave Gliders Ltd DHV GS-02-02-0033-92 100 106
SC 118 M Charly Produkte DHV GS-02-02-0051-95 118 (*120) 118
SC 120 Help Pro-Design DHV GS-02-02-0015-91 100 112
SC 90 Help Pro-Design DHV GS-02-02-0011-90 92 (*100) 92
Second Chance 118 Charly Produkte DHV GS-02-02-0012-90 100 118
Second Chance 86 Charly Produkte DHV GS-02-02-0003-88 86 (*100) 86
Second Chance 94 Charly Produkte DHV GS-02-02-0002-88 94 (*100) 94
Seven Up M Fly market DHV GS-02-02-0119-04 100 122
SKY DRIVE SKY PARAGLIDERS DHV GS-02-02-0109-04 100 110
Sprint Charly Produkte DHV GS-02-02-0005-89 80 (*100) 80
Sup Air Bi Aerosport International DHV GS-02-02-0074-97 200 258
Sup Air L Aerosport International DHV GS-02-02-0076-97 120 143
Sup Air M Aerosport International DHV GS-02-02-0075-97 100 105
Survive 18 GS Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0090-03 84 84
Survive 20 GS Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0098-03 100 103
Survive 22 GS Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0087-02 140 143

Survive 26 GS

Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0091-03 160 169
Survive 30 GS Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0092-03 200 246
Survive GS Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0035-92 100 132
Survive GS SDS Skyline Flight Gear DHV GS-02-02-0099-03 125 129
Tranquillizer 22/XL High Adventure AG DHV GS-02-02-0116-04 140 141
Tranquillizer 26/XXL High Adventure AG DHV GS-02-02-0117-04 160 169
Tranquillizer 30/Bi High Adventure AG DHV GS-02-02-0118-04 200 218
Triplex Edel Korea DHV GS-02-02-0067-96 108 (*120) 108
Viva III Edel Korea DHV GS-02-02-0055-95 183 (*200) 183
Vonblon Papillon Vonblon DHV GS-02-02-0073-97 140 **4,5m/s 140kg-nál
BLITZ wings of change DHV GS-02-02-0088-03 120 136
BLITZ L wings of change DHV GS-02-02-0103-03 120 134
BLITZ M wings of change DHV GS-02-02-0102-03 110 134
BOOM wings of change DHV GS-02-02-0089-03 100 107
BOOM L wings of change DHV GS-02-02-0101-03 100 107
BOOM M wings of change DHV GS-02-02-0100-03 90 96
XS 360 Help Pro-Design DHV GS-02-02-0045-94 93 (*100) 93
XS 400 Help Pro-Design DHV GS-02-02-0066-96 119 (*120) 119
Z 2 Charly Produkte DHV GS-02-02-0044-93 106 (*120) 106

 

A témához tartozik még…

A témához hozzátartozik még az a pár kérdés és válasz, ami a DHV fórum ?Sicherheit” topicjában jelent meg a fenti cikkre reagálva.
Ilyen kiegészítő kérdések merültek fel: (a kérdések nem szó szerinti fordításban)

*Kérdés: Cseréljük le a meglévő – a DHV ajánlása alapján túl kicsi – mentőernyőt, vagy repüljünk két mentőernyővel?
*Karl Slezak: A súlyerő egyensúlyt tart az eredő légerővel (felhajtóerő + ellenállás). Mentőernyővel való merülés közben az eredő légerő lényegében a légellenállásból áll (kivéve pl. Papillon és társai, mert ezek aerodinamikai úton működnek). Ereszkedés közben a főernyő egy plusz ellenállást jelent, csak nem lehet kiszámolni, éppen mekkorát. Részben ez az ellenállás is a súlyerővel ellentétes irányban hat, vagyis csökkenti a merülősebességet. A DHV süllyedési sebesség tesztjeiben csak a mentőernyőt teszteljük, a főernyő hatását nem. A gyakorlatban a főernyő légellenállásával is számolnunk kell, és a súlyával is. A fenti cikkben beszéltünk a startsúlyról; ez alatt a pilóta + felszerelés + főernyő súlyát szokás érteni. Viszont a mentőernyővel való ereszkedés közben a főernyő ellenállása valószínűleg nagyobb mértékben csökkenti a süllyedési sebességet, mint amennyivel növeli a súlya miatt. Magyarán: ne vegyük figyelembe a startsúly számításánál a főernyő súlyát, csak a pilóta és a felszerelése súlyát.

*Kérdés: A nagyobb méretű mentőernyőnek tényleg csak előnyei vannak? Nem veszítünk a méret miatt értékes másodperceket a nyílásnál?
*Karl Slezak: Természetesen a nagyobb mentőernyők valamivel lassabban nyílhatnak, mint a kicsik. De: a korszerű nyílás-segítők ezt nagyon hatásosan kompenzálják. Inkább olyan helyzetekben lehet jelentősége, ahol a zuhanás sebessége viszonylag kicsi, vagy amikor a belső konténert nem tudjuk elég erősen eldobni. Egy régebbi konstrukciójú belső konténer ilyenkor csak akkor nyílik, vagyis a zsinórok akkor feszülnek meg, és nyitják a konténert, ha a konténer nagyobb sebességgel lendül, mint a zuhanásunk sebessége. A nyílás-segítők zsebecskéi viszont úgy vannak kialakítva, hogy légellenállásuk ?lehúzza” a konténert a mentőernyőről.

*Kérdés: Mennyire merülünk, ha a mentőernyő és a főernyő V-be állnak?
*Karl Slezak: V-állásnál a mentőernyő vetületi felülete lényegesen kisebb, mint ha alulról kapná a megfúvást, ezért jobban merül. Kis felületű mentőernyőnél ez még inkább így van. Ez egy újabb érv a nagyobb mentőernyő mellett. Hogy pontosan mennyivel nő a merülés, nem tudjuk kiszámítani. Fontos viszont, hogy a mentőernyő ne legyen annyira nagy, hogy ne tudjuk lendületesen eldobni. Az ugyanis nagyon fontos a nyílási sebesség szempontjából. 2

 

1  A gyártó által megadott felső súlyhatár, amivel a terhelési tesztet elvégezték. (a lektor megjegyzése)

2  Nem merültek föl a földetérés szempontjából fontos kérdések, pl. terepviszonyok és a földetérési technika fontossága, a szél hatása, tengerszint feletti magasság stb. Ezekre honlapunk egyéb mentőernyős cikkeiben lehet választ találni. (a fordító megjegyzése)