Bohinj, fullstall aszimmetrikus kivezetése, befűződés

Bohinj, fullstall aszimmetrikus kivezetése, befűződés

Írta: Gazso

MPC-370

Szóval Szegedi Mikiékkel kifejezetten azért mentem safety-zni Bohinjba 2005-ben, hogy kipróbáljam a full-stallt a vadiúj ernyőmmel, a “Lidérc”-cel. Ez a Wings of Change Nemesis M-es 1-2 kategóriájú, ám elég dinamikus jószága. A cájg a felső vitorla kilépője előtt több szeleppel rendelkezik, olyan megfontolásból, hogy kevésbé dinamikusan essen át az ernyő. A könyv szerint a filozófia hasonló a repülőgép réselt fékszárnyához, a réseken az áramlás az alsó felületről a felsőre jut, ezáltal növelhető a kritikus állásszög, ezáltal csökkenthető a minimumsebesség.

Előtte már húztam egy Nova Phocussal fullstall-t, így már az elméleti felkészülés mellett gyakorlati tapasztalatom is volt a hirtelen hátraeső kupola keltette érzésről és veszélyeiről.

A gyakorlatok során mindig ugyanazt a hibát követtem el, nem szimmetrikusan engedtem vissza a féket, ezért minduntalan elfordultam. Ennek kijavítása végett próbálkoztam harmadízben is. Ebben az esetben túl dinamikusan és valószínűleg ismételten aszimmetrikusan engedtem vissza, kupola előrelőtt, a zsinórok meglazultak, és a jobb oldalon 2-3 cella befűződött, kialakult az a fajta spirál, amikor háttal pörög az ember az ernyő alatt. Maga a pörgés egyáltalán nem tűnt megterhelőnek, a merülőspirál sokkal jobban megvisel, a varió mély búgása (naná, hogy a széles mellényű versenyző magával vitt minden elektronikus ketyerét!!!) és a Miki ordítása a rádióban térített magamhoz, hogy komoly baj van. A magasságom kb 300 m lehetett, de az oktatóm határozott utasítását meg sem fordult a fejemben megtagadni: “Mentőernyőt!!! Dobjál mentőernyőt!!!”

Azonnal nyúltam a fogantyúhoz, egyből megvolt, nagyon könnyen kihúztam, és már hajítottam is el, ill. talán inkább csak elengedtem… (Apco beülő, Sky Spare körkupolás mentőernyő). Az események nagyon gyorsan pörögtek, ezért nem tűnt föl, hogy viszonylag nehezen töltődött fel a konténerből kiszabadult kupola. Miután belobbant, a fékező hatás révén stabilizálódott a rendszer, és V-be állt, ahogy azt tanultam előtte. Miki rádiózott, hogy nagyon V-ben állnak az ernyők, omlasszam be a Lidércet. Sajnos nem jutott eszembe a varióra pillantani, pedig így utólag igen kíváncsi lettem volna a merülés sebességére.

Mikor kezdtem volna átejteni a siklóernyőt, ami egyébként a felkeményedett fékekkel elég munkásnak tűnt, eszembe villantak a műszereim, hogy hoppá, itt csobbanás lesz! Elengedtem a fékeket, és lázas gépészkedésbe kezdtem, hogy megmentsem a variómat valahogy. Természetesen időm már nem volt, lepillantottam, különleges látvány volt a víztükörben viszontlátni magamat ahogy közeledem a felszínhez… Felkészültem a vízbeérésre, közben kezemmel már a combcsatot markolásztam, hogyha szükséges, azonnal bonthassak. Összecsaptak a hullámok a fejem felett, pillanatok múlva éreztem a hűvös vizet beáramlani a ruha alá, amely valószínűleg az adrenalin felszabadulása miatt egyáltalán nem tűnt hidegnek. Szerencsére a mentőmellény kellően stabilan fenntartott, de a kapálózó mozdulatok hatására az egyik lábam így is szépen betekeredett a siklóernyőzsinórokba. Viszonylag sok időnek tűnt, mire a csónak elért, és elég nehezen is sikerült felkapaszkodnom. Mentőmellény és segítség nélkül elég esélytelennek tartom a túlélést, ruhában nagyon elmerül a test.

Nagyon tanulságos volt, egyáltalán nem bánom, hogy megtapasztaltam, talán csak a telefon miatt, mert végül az teljesen tönkre ment. Tanulságok:

  • Nagyon jó az Apco kioldó rendszere!

  • A gyorscsatokat képtelenség a víz alatt kinyitni!
  • A protektort tényleg érdemes kivenni, mert nagyon nehezen szárítható ki,
  • Most már tuti, hogy csak édesvíz felett hajtanék végre B-C elemeket.
  • A műszereket tényleg érdemes egy légmentes zacsiba rakni, mert így emiatt nem derülhetett ki, hogy főernyő beomlasztásával milyen kilengéseket produkál a rendszer
  • A konténerem a fogantyúval elsüllyedt, érdemes lenne rávarrni zártcellás műanyag hab-csíkot, és egy tartalék konténert kioldóval magunkkal vinni külföldre.
  • Egy C-elem gyakorlat lefilmezéséről mindeképpen gondoskodni kellett volna, mert nem tudtuk kielemezni, így nem tudtuk kideríteni, miért volt lassú a belobbanás!