106km-es hurok PPG-vel (2004.)

106 km-es hurok PPG-vel

Írta:

Fotó:

Szabó Péter (2004.)

Szabó Péter
Szabó Tamás

2004.06.23-án sikerült az első 100 km feletti hátimotoros távrepülésünk. Légvonalban 106 km-t, GPS szerint 120 km-t repültünk, hárman, zárt útvonalon. Az útvonal: Gödöllő repülőtér, Galgamácsa, Apc hegytető, Nyikom starthely, Csécse, Kálló, Galgamácsa, Gödöllő repülőtér. A táv maga, 3 óra 30 percig tartott, de előtte is és utána is repültem még 15-15 percet, így összesen 4 óra 2 percet töltöttem a levegőben. Ezt 10 liter, + pár deciliter benzin elfüstölése árán tehettem meg. Mindhárman Parapower motorokkal repültünk, Szabó Tomi és én Nova Pheron ernyővel, Kiszel Pisti FreeX Mission kupolával (és Ő a kisebb légcsavaros motorral repül).

Az időjárás nem volt annyira kedvező, mint szerettem volna, ugyanis több termikre számítottam. 16.30-kor indultunk, a reptér légterében még elég termikes volt az idő, de szinte rögtön indulás után bezáródott egy réteges felhőzet, és gyakorlatilag nem volt komoly besugárzás, és így tekerhető termikünk sem az egész úton. Ennek a többiek jobban örültek, mert ők még nem akkora termik bubusok, jobban szeretik a nyugodt időt. Én ezektől a termikektől reméltem jelentős üzemanyag megtakarítást (mint ezt már korábban megtapasztaltam). Szerencsére az üzemanyag így is elég volt. Nem töltöttem teljesen csurig a tankomat, de pár decivel több volt benne, mint 11 liter. Vittem magammal, oldalra felkötözött kannában még plusz 3 liter üzemanyagot is. A többiek is hasonlóan jártak el. Azt terveztük, hogy ha megszorulunk, akkor leszállunk valahol, és betankoljuk a kannából azt a plusz egy órányi repülésre elég benzint. Ez nem lett volna túl jó, mert az indulással kicsit elcsúsztunk az általam tervezetthez (16.00) képest, így időben is megszorultunk volna, ha nagyon elhúzódik a túra.
Odafelé hát, hát-oldal szelünk volt, 45 km/h körül haladtunk, és elég gyorsan leértünk Pásztóra. Apc és Pásztó között szerettem volna a lefelé menő nyugati Nap által sütött hegygerinc felett, nagyon takarékosan repülni. Ezt komolyan bekalkuláltam a tervbe, de ez sem jött be. A hegy már teljesen árnyékban volt, a szél meg délies, így sem a termikek, sem a lejtőszél nem segített. Tomi és Pisti nem is jöttek be a hegygerincre, hanem kint a települések felett repültek. Én motor erővel tartottam magamat kb. féldombon, sőt a végén még jelentősen kellett emelkednem is, mert a Nyikom starthelyet írtam be fordulópontnak a GPS-be, és azt mindenképpen meg akartam kerülni. Tomiék ezalatt lerepültek Hasznosra, és Pásztó széle felett visszafordulva jöttek utánam (én akkor már elindultam hazafelé). Odafelé 200-250 méteren mentünk. Visszafelé már alacsonyan, 2-50 méteren kellett jönnünk, mert szembeszelünk volt. Így 20-25 km/h körüli sebességgel haladtunk. A gödöllői dombokon átjönni volt kicsit nehezebb, mivel ezek magasak és erdővel borítottak, ezért ki kellett emelkednünk, ott meg olyan erős szél volt, hogy csak 10-12 km/h-val haladtam. Ez nagyon kellemetlen volt, mivel idő és üzemanyag sem volt sok (bár, mint utólag kiderült, volt még némi tartalékunk). A legrosszabb abban a helyzetben talán az volt, hogy már láttam a célt, az ismerős tájat magam előtt, miközben a GPS azt mondta, hogy 40-45 perc múlva érek a célhoz. Ez 3 óra repülés után már elég bosszantó érzés volt. Ezért le is ereszkedtem a fák fölé 10 méterre, és így ha kicsit kockáztattam is, viszonylag normálisan haza tudtam érni.

Összegezve: nagyon jó tapasztalatokat szereztünk, bírtuk fizikailag is, üzemanyaggal is, és kipróbáltuk a plusz üzemanyag szállítás lehetőségét is. Ezekkel a tapasztalatokkal remélhetőleg komolyabb túrákat készítünk elő. Abban is biztos vagyok, hogy sportteljesítményként sem utolsó, hiszen biztosan nincsenek sokan ma az országban, akik 100 km felett repültek PPG-vel zárt útvonalon. Persze azt is mondhatná valaki, hogy ebben nincs semmi, hiszen csak a gázt kell nyomni, de aki repül PPG-vel, az azért sejti, hogy ez nem ilyen egyszerű. Az alap repülési képességeken kívül kell egy jó terv, jól megválasztott időpont, egy kis szerencse és ki tudja még mi. Például bátorság, hogy belevágjunk. Volt olyan társunk, akit hívtunk magunkkal erre a repülésre, és azt mondta, hogy nem mer jönni, mert nem bízik még annyira a motorjában. Szeretnék egyszer egy 200 km felettit is repülni, egy hátszeles céltávot.

A Tolóerő legyen Veletek!