A mentőernyők piacának áttekintése

A mentőernyők piacának áttekintése

Forrás:

Írta:
Fotó:
Grafika:

Fordította:
Lektorálta:

Gleitschirm 2003/7. 26. o-tól (GLEITSCHIRM SPEZIAL)
Matthias Hauptmann
Urs Haari
JPB
Sup’Air
Szabóné Koleszár Edina
Szabó Péter

A fordítás közzétételéhez a Gleitschirm Magazin főszerkesztője írásban hozzájárult.
( Thermik Verlag, Stelzhamerstraße 18. A-4600 Wels;
tel: ++43 (0) 7242/45224-0; fax: ++43 (0) 7242/45224-22,
redaktion @ gleit…-mag…com, www.gleitschirm-magazin.com )
További sokszorosítás csak a szerkesztőség, és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!

Régen a mentőernyőpiacot néhány kimondottan erre szakosodott gyártó uralta. Ma már egyre több siklóernyő gyártó kínál a siklóernyő kupolák mellett saját fejlesztésű, különböző méretekben létező mentőrendszereket is. A német nyelvterületek pilótái több mint 70 különböző modell és azok különböző méretei közül választhatnak. A Gleitschirm Magazin teljesen felderítette ezt a piacot.

A siklóernyősök számára kifejlesztett első mentőernyők a körkupolás ernyők voltak, amelyek éppúgy, mint a maiak, eldobós konténerbe voltak helyezve. A henger alakú tokba behajtott Charly Second Chance pont háromszor akkora volt, mint egy kólás doboz, és az akkori, spártaian egyszerű beülő tartókarabinerére volt lógatva tépőzárak és egy heveder segítségével.

Aztán más nyitási módok is megjelentek a piacon, és többnyire ugyanolyan gyorsan el is tűntek. Ilyenek voltak a piropatronos rakéták, amelyek 3 réteg ernyőanyagon keresztül is áthúzták a mentőernyőt, így még a kupolába esett pilóták is tudták használni. Egy másik megoldás az volt, hogy egy megfeszített acélrugó távolította el a belső konténert a pilótától. A rugós nyitóernyők már rég eltűntek a piacról, a rakétás mentőernyőket a lábról induló csupaszárny Swiftek és az UL-ek használják – siklóernyősök számára szükségtelennek s drágának bizonyultak. A legegyszerűbb megoldás terjedt el.

A felfüggesztőhevedereknek a beülőhöz való csatlakoztatásának módja is kifinomodott. Kezdetben az egy ponton, féloldalasan felfüggesztett pilóta ferdén lógva ereszkedett a mentőernyővel – talpon maradós vagy legalább valamennyire kontrollált földetérésről szó sem lehetett. A beülőhöz rögzített felkötőtag most már rég a vállakhoz vezet, ami kontrollált földetérést, vagy kedvező esetben akár talponmaradós földetérést is lehetővé tesz.

Maguk a körkupolák is finomodtak, létrejött például a középzsinóros megoldás (Pull Down Apex). Ma már majdnem minden körkupolás mentőernyőt ellátnak középzsinórral. A középzsinór a kupola tetejét lefelé húzza, ez meggyorsítja a nyílást, és csökkenti a merülősebességet.

A zsinórzat és a kéménynyílás: A körkupolás mentőernyők ma már mind behúzott közepűek.
A kupola tetejét a középzsinór lehúzza, és a kéménynyílás aerodinamikai szempontból kedvező áramlást biztosít.
Az eredmény: gyorsabb nyílás, lassabb merülés, viszont nem annyira stabil a rendszer.

A duplakupolás rendszer is egész jól elterjedt. A duplakupoláknál a két, egymás fölé rögzített kupola közötti rések segítségével a mentőrendszer gyorsabban nyílik, és stabilabb. Ezek a mentőernyők valamivel drágábbak, mint a hagyományosak, egy kicsit nagyobb a térfogatuk, és nehezebb behajtani őket.

Duplán bizonyított:
A Charly Produkte cég egy évtizede gyártja a jól bevált Revolution mentőernyőt.

Dupla előny:
A dupla kupolák esetében nem csak a nyílás gyorsabb,
hanem az ereszkedés is stabilabb.

Dupla munka:
A dupla kupolát némileg nehezebb legyártani, és körülményesebb behajtani.

Irányíthatóság

Egy gyöngéje azonban minden mentőrendszernek van, az, hogy nem irányíthatóak. Az esetek túlnyomó többségében a pilóta annak is örül, hogy nem szabadesésben kell földet érnie, hanem csak 5-6 m/s-mal. Ez a merülősebesség kb. 2 méteres magasságból történő leugrásnak felel meg, amit egy normálisan edzett embernek tulajdonképpen sértetlenül ki kell bírnia. Gond akkor van, ha a mentőernyőt egyenetlen terepen, fák fölött, magasfeszültségű vezetékek, vasúti vezetékek vagy víz fölött kell nyitnunk. Az egyetlen adu ilyenkor az irányíthatóság.

Rogallo típusú mentőernyő:
a High Adventure “Beamer” nevű ernyője működés közben.

Az irányíthatóság legfontosabb feltétele, hogy legalább minimális vízszintes sebessége legyen a mentőernyőnek. A körkupolás ernyőknél ezt réseléssel oldják meg (1-es siklószám érhető el ezzel a módszerrel), de léteznek más megoldások is. Francis Rogallo az 50-es években a NASA számára megalkotta konstrukciója második generációjának legeredményesebb képviselőjét, abból a célból, hogy az űrhajók visszatérő kabinját siklórepülésben hozhassák vissza a földre (3-as siklószáma volt a rendszernek). Az űrhajósok végül felhagytak a használatával, viszont nálunk, motornélküli repülőknél – módosított formában és kisebb méretben – jól bevált. 1

Rogallo elven működő, irányítható mentőernyő.
Az egyszerű felület egy bizonyos mértékű siklószám eléréséhez elegendő felhajtóerőt termel.

Egy mentőernyő irányíthatósága általában annál jobb, minél inkább működésképtelenné tehető a főernyő. Legjobb, ha teljesen összeomlasztjuk, vagy leoldjuk, amihez viszont speciális leoldózárra van szükségünk 2 Általában az irányítható mentőrendszerek drágábbak, bonyolultabbak és nehezebb behajtani őket, mint a hagyományosakat.

Teljes leoldás: A Charly leoldókarabinere a főernyő leválasztására szolgál.
Egy pár ilyen, DHV alkalmas leoldó 86 Euroba kerül.

A beülők

Az alábbiakban négy különböző, általánosan elterjedt elhelyezési módot mutatunk be. Az, hogy melyiket választjuk, az egyéni ízléstől függ. Nem csoda, hogy a beülőgyártók két-három különböző elhelyezési variációt is lehetővé tesznek.

Fontos, hogy a mentőernyőt szakember helyezze be a beülőbe. Németországban kötelező bevizsgáltatni, hogy kompatibilis-e a mentőernyő a beülővel. Ha nem kompatibilisek, akkor előfordulhat, hogy a mentőernyő megszorul a beülőben, és nem lehet kidobni. 3

Ellenőriznünk kell, hogy a beülő és a mentőrendszer kompatibilisek-e,
mert ha nem, gondunk lehet a konténer kiemelésével.

A mentőernyő elhelyezése a beülőn

A mentőernyőnek a beülőre illetve beülőbe való rögzítésére több lehetőség is van. Mindegyiknek megvan a maga előnye (+) és hátránya (-):

Oldalkonténer:

+ kézre esik a kioldó
– aszimmetrikus terhelést okoz a beülőn

Hát- vagy nyaki konténer:

+ szimmetrikus
+ védve van a hótól és talajnedvességtől
– a kioldófogantyú általában a pilóta látómezején kívül található
– általában kevés miatta a pakolóhely a beülő hátuljában
– a nyaki konténer összeakadhat a főernyő zsinórjaival

Ülődeszka alatti elhelyezés:

+ szimmetrikus
+ rövid a dobási úthossz
– nem hagy elég helyet a protektornak
– előfordulhat, hogy a gyorsítózsinór útban van a mentőernyőnek

Frontkonténer:

+ szimmetrikus
+ a látómezőben van a kioldó
+ mindkét kézzel kidobható
– zavarhatja a pilótát
– tandemben használhatatlan

A DHV tesztelési eljárása

Ahhoz, hogy a DHV elfogadjon egy mentőernyőt, az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:

– A kupolának adott terhelés mellett ki kell bírnia 3 nyitást 150 km/h-nál
– Az adott terhelés mellett a merülés nem lehet nagyobb 6,8 m/s-nál

A megfelelő mentőernyő kiválasztásánál vigyázni kell egy trükkre. Noha sok mentőrendszer az adattáblán feltüntetett terhelés mellett átment a teszteken, a DHV által még elfogadott merülést csak kisebb terhelés mellett érik el. Az “ajánlott maximális terhelés” tehát sokszor csak csúsztatás. 4

Másik fontos szempont a mentőernyő választásnál, hogy el van-e látva a rendszer amortizátorral (shock-absorber), magyarán energiaelnyelő rendszerrel. Az anyag, vagyis a zsinórok, a varrások és a kupola anyaga ugyanis minden egyes nyitásnál fárad. A nagy nyílási terhelés csökkentése érdekében egyes gyártók lehajtogatják és levarrják a felszakadó hevedert. Nyitásnál először ez a varrás szakad el, ami sok energiát elnyel. Használat után aztán a mentőernyőt el kell vinni a gyártóhoz, és az amortizátort újra le kell varratni. Ha ezt elmulasztjuk, a következő nyitásnál a nagy terhelés hatására megsérülhet a mentőernyőnk.

Amortizátor:
A varrás felszakadása felemészti a nyílási terhelés egy részét.

Egyéb tesztnormák

A mentőrendszereket a DHV-n kívül az Afnor, vagy az Európai Uniós EN-12491 szabvány szerint is lehet teszteltetni. A fenti EU szabvány Németországban nem elég, – a DHV pecsétje nélkül a mentőernyő nem számít engedélyezettnek. Ausztria a főernyők és mentőernyők gyártására vonatkozó német előírásokat követi. A svájci és a francia előírások messze a legliberálisabbak, ezekben az országokban ugyanis nem léteznek kötelező normák a mentőrendszerekre vonatkozóan. Ez a szabadság azt eredményezi, hogy elképesztően nagy a választék mentőernyőkből; olyan országok mentőernyői is jelen vannak a piacon, mint pl. Franciaország, Spanyolország, Svájc, Brazília, Csehország vagy Szlovénia.

Megjegyzések a mentőernyőkre vonatkozó szabványokkal kapcsolatban

Az európai piacokat mentőernyőkkel telítő gyártók az eltérő szabványok miatt kutyaszorítóba kerültek. Megkérdeztük erről a francia Philippe Clerjont, aki a Sup’Air cég vezetőjével, Pierre Bouilloux-val együtt évente 1500 mentőernyőt gyárt, és ad el.
?Rettentő nehéz úgy kifejleszteni egy mentőernyőt, hogy mindkét szabványnak megfeleljen. Az európai uniós szabvány a merülősebességre és a stabilitásra helyezi a hangsúlyt, a DHV a nyílási sebességre. Ha egy mentőernyő meg is felel valamelyik teszten, egyáltalán nem biztos, hogy a másikon is átmegy. Akkor most melyik típus a jobb? A végfelhasználók számára ez igencsak nehéz kérdés.”
Egy biztos: egy német Sup’Air mentőernyő nem ugyanaz, mint egy francia… (SB)

A mentőernyők piacának áttekintése 5

Gyártó Típus Technoló-
gia
Irányítha-
tóság
Felület (m2) Cellák Súly (kg) Max. terhelés (kg) Minősí-
tési r.
Ár Megj.
Airwave Lifesaver PG1 körkupola nem 34 16 2,4 100 DHV 499,-?  

 

AVA Sport AR 18 körkupola nem 27 18 1,75 100 DHV 585,-?  

 

AR 22 körkupola nem 40 22 2,5 130 DHV 685,-?  

 

AR 26 körkupola nem 55 26 3,4 160 DHV 725,-?  

 

AR 30 körkupola nem 69 30 3,9 200 DHV 825,-?  

 

Callipt’air SOS S körkupola nem 24,8 14 1,6 85 EN 12491 Sfr 938,-
625,-?
 

 

SOS M körkupola nem 30,6 14 1,9 105 EN 12491 Sfr 990,- 660,- ?  

 

SOS L körkupola nem 35 16 2,2 135 EN 12491 Sfr 1035,-
690,- ?
 

 

SOS Bi körkupola nem 51,6 20 3,3 200 EN 12491 Sfr 1388,-
925,- ?
 

 

Charly Produkte SC 86 körkupola nem 28 14 1,6 86 DHV 459,- ?  

 

SC 94 körkupola nem 32 16 1,6 94 DHV 482,- ?  

 

SC 118 körkupola nem 36 16 1,8 118 DHV 509,- ?  

 

Revolution I. dupla kupola nem 31 14 1,8 100 DHV 533,- ?  

 

Revolution II. dupla kupola nem 35 16 1,9 120 DHV 559,- ?  

 

Clou körkupola nem 32 22 2,4 120 DHV 589,- ?  

 

Clou SAS körkupola nem 32 22 2,7 140 DHV 645,- ? amorti-zátor
Duo 160 körkupola nem 55 20 3,0 160 DHV 669,- ?  

 

Duo 200 dupla kupola nem 55 20 3,8 200 DHV 895,- ?  

 

Firebird RS7 körkupola nem 34 16 2,2 125 DHV 570,- ?  

 

RS5 körkupola nem 35 16 2,3 135 Afnor 593,- ?  

 

RS8 Tandem körkupola nem 69 30 3,7 200 DHV foly. 812,- ?  

 

High Adventure Beamer rogallo igen 38 12 2,9 120 Acpul Sfr. 1060,- ?  

 

Tranquili-zer körkupola nem 35 16 2,1 120 EN 12491 Sfr. 960,- ?  

 

Mac Para (F) ZX 4 rogallo igen 32,2 12 2,5 120 Afnor S52-318 715,- ?  

 

Paratech PS1 Small körkupola nem 31 17 2,0 65 nincs Sfr 1100,- 730,- ?  

 

PS1 Large körkupola nem 35 17 2,2 85 DHV Sfr 1200,- 800,- ?  

 

PS1 X Large körkupola nem 48 19 3,0 120 DHV Sfr 1300,- 890,- ?  

 

PS1 Biplace körkupola nem 58 21 3,5 180 Afnor Sfr 1500,- 1000,- ?  

 

Perche (Independence) Joker M körkupola nem 32 20 2,8 100 DHV 400,- ?  

 

Joker L körkupola nem 36 22 3,0 119 DHV 420,- ?  

 

Annular 20 körkupola nem 32 20 2,5 100 DHV 610,- ?  

 

Annular 22 körkupola nem 36 22 2,7 120 DHV 660,- ?  

 

Annular 24 körkupola nem 40 24 2,8 160 DHV 710,- ?  

 

Annular 30 körkupola nem 65 30 3,2 200 DHV 940,- ?  

 

Annular 36 körkupola nem 67 36 3,3 250 DHV 1070,- ?  

 

Pro Design XS360 /HELP körkupola igen 36 16 2,7 90 DHV 718,2,- ?  

 

XS400 /HELP körkupola igen 40 18 3,0 120 DHV 764,4,- ?  

 

B-SAFE 120 körkupola nem 36 16 2,4 120 DHV 560,- ?
Skyline Flightegear Survive 18 GS SDS körkupola nem 33 18 1,8 100 DHV foly. 575,- ? amorti-zátor
Survive 20 GS körkupola nem 36 20 2,2 100 DHV 620,- ?  

 

Survive 20 GS SDS körkupola nem 36 20 2,2 125 DHV 595,- ? amorti-zátor
Survive 22 GS SDS körkupola nem 41 22 2,5 140 DHV 695,- ? amorti-zátor
Survive 26 GS SDS körkupola nem 55 26 3,4 160 DHV foly. 795,- ? amorti-zátor
Survive 30 GS SDS körkupola nem 69 30 3,9 200 DHV foly. 875,- ? amorti-zátor
Sky Paragliders Sky Spare M körkupola nem 24,8 14 1,6 85 EN12491 Sfr 940,- 625,- ?  

 

Sky Spare L körkupola nem 30,6 14 1,9 105 EN12491 Sfr 990,- 660,- ?  

 

Sky Spare XL körkupola nem 35 16 2,2 135 EN12491 Sfr 1040,- 690,- ?  

 

Sky Spare Bi körkupola nem 51,6 20 3,3 200 EN12491 Sfr 1390,- 925,- ?  

 

Sky System 90 körkupola nem 31,2 14 2,2 90 Afnor S52-318 Sfr 740,- 490,- ?  

 

Sky System 135 körkupola nem 35,7 16 2,5 135 Afnor S52-318 Sfr 790,- 525,- ?  

 

SOL RS 33 PDA körkupola nem 33 14 1,8 110 Acpul Sfr 850,- ?  

 

RS 37 PDA körkupola nem 37 16 2,1 125 Acpul Sfr 920,- ?  

 

RS 36 CD PDA dupla kupola nem 36 16 2,3 125 Acpul Sfr 950,- ?  

 

RS 40 CD PDA dupla kupola nem 40 18 2,6 145 Acpul Sfr 1000,- ?  

 

RS 64 CD PDA dupla kupola nem 64 22 4,4 210 Acpul Sfr 1300,- ?  

 

Sup’Air M körkupola nem 30 20 2,0 100 DHV 530,- ?  

 

L körkupola nem 37,8 22 2,2 120 DHV 580,- ?  

 

Bi körkupola nem 51,6 30 3,5 200 DHV 790,- ?  

 

Turnpoint Incase M körkupola nem 26 16 1,8 100 DHV 599,- ? amorti-zátor
Incase L körkupola nem 30 20 2,3 130 DHV 665,- ? amorti-zátor
Incase XL körkupola nem 45 24 2,7 170 DHV foly. 820,- ? amorti-zátor
Incase XXL körkupola nem 55 28 3,1 210 DHV foly. 965,- ? amorti-zátor
UP Europe Profile 20 körkupola nem 34 20 2,2 100 DHV 560,- ?  

 

Profile 22 körkupola nem 39 22 2,6 120 DHV 585,- ?  

 

Profile Bi körkupola nem 68 30 4,0 200 DHV 890,- ?  

 

Vonblon Champion 29 körkupola nem 29 16 2,0 100 DHV D:493,-?, A:510,-?, CH:890,-Sfr  

 

Champion 34 körkupola nem 34 18 2,3 100 DHV D:520,-?, A:538,-?, CH:960,-Sfr  

 

Champion 58 Biplace körkupola nem 58 26 4,0 200 OeAec A:792,-?, CH:1490,-Sfr  

 

Champion 235 dupla kupola nem 35 18 2,5 125 DHV D:595,-?, A:612,-?, CH:1100,-Sfr  

 

Papillon rogallo igen 41 16 2,7 140 DHV D:850,-?, A:879,-?, CH:1470,-Sfr  

 

Papillon XL Tandem rogallo igen 52 24 3,2 180 DHV D:1050,-?, A:1086,-?, CH:1815,-Sfr  

 

Windtech Windsos 16 körkupola nem 31 16 2,2 105 Acpul Sfr 990,- ?  

 

Windsos 18 körkupola nem 35 18 2,6 120 Acpul Sfr 990,- ?  

 

Windsos 20 Tandem körkupola nem 48 20 3,8 220 Acpul foly. Sfr 1490,- ?  

 

1Nem igazán vált be. Lásd az “Irányítható legyen a mentőernyő, vagy ne?” című Gleitschirm fordítást, és Szabó Péter “PZP-89 – avagy Gondolatok az irányítható mentőrendszerről” című írását. (a fordító megjegyzése)

2Vagy zsinórvágóra (a lektor megjegyzése)

3Földi mentőernyőhasználat elsajátító tréningjeinken a fellógatott beülőben történő nyitások kb. 30 %-ában fordul elő valamilyen rendellenesség. (Ugyanezeknél az ernyőknél a következő évi áthajtásnál ez az arány a 0 %-ot közelíti…) További információkért kattints ide (a fordító megjegyzése)

4Vagyis az “ajánlott maximális terhelés” csak a teherbírásra vonatkozik, és egyáltalán nem biztos, hogy ezzel a terheléssel produkálja az ernyő a megadott süllyedési sebességet. (a lektor megjegyzése)

52003. júliusi adatok! Frissebb információért kattints a gyártók nevére. (a fordító megjegyzése)