A DHV mentőernyő választással kapcsolatos ajánlásai
A DHV mentőernyő választással kapcsolatos ajánlásai
Forrás: | Német Függővitorlázó Szövetség (DHV) honlapja: http://www.dhv.de/ | |
Link: | http://www.dhv.de/typo/Empfehlungen_Rettung.2566.0.html
http://www.dhv.de/typo/fileadmin/user_upload/ |
|
Fordította: | Szabóné Koleszár Edina | |
Lektorálta: | Szabó Péter |
A fordítás közzétételéhez írásos engedélyt kaptunk a Német Függővitorlázó Szövetségtől (DHV)
http://www.dhv.de/
További sokszorosítás a DHV és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!
A 127-es DHV infoban nyilvánosságra hozott, 2003. évi siklóernyős baleseti statisztikában a mentőernyővel történő földetéréskor bekövetkező sérülések okairól volt szó. Kiderült, hogy a mentőernyők túl nagy terhelése nagyon durva földetéréshez, és olykor igen súlyos sérülésekhez vezetett.
Felmerült az igény arra, hogy az összes DHV alkalmas mentőernyő súlyhatárai egy helyen összehasonlíthatóvá váljanak. Az alábbi táblázatban ezek a súlyhatárok szerepelnek.
A ?Felső súlyhatár” oszlopban a DHV alkalmassági vizsgálat alapján maximálisan megengedett terhelhetőségek szerepelnek. Ezek vagy a terhelési próbákhoz megadott1 felső súlyhatárt jelentik, vagy a 6,8 m/s-os merülést produkáló terheléseket, feltéve, hogy az utóbbi érték alacsonyabb, mint a maximális teherbírás a szakítási próbák során.
A ?6,8 m/s merüléssel járó terhelés” oszlopban az a terhelés szerepel, amelynél a mentőernyő a tesztautós mérések során a 6,8 m/s-os, vagyis a megengedhető legnagyobb merülést produkálta.
Annak érdekében, hogy csökkenhessen a mentőernyővel történő földetérések során a nagy merülősebesség miatt bekövetkező sérülések kockázata, a DHV a következő ajánlást teszi:
A pilóta startsúlyának a 6,8 m/s merüléshez tartozó terhelésnél
25%-kal alacsonyabbnak kellene lennie.
Kiszámítása:
(6,8 m/s -hoz tartozó terhelés) x 0,75 = ajánlott terhelés
A merülősebesség így 4,5 és 5,5 m/s közé szorítható anélkül, hogy a mentőernyő nyílási folyamatát negatívan befolyásolnánk.
1997. előtt egyes gyártók olyan maximális terhelési adatokat adtak meg, melyek a 6,8 m/s merülősebességnél nagyobb merülést jelentettek. Ezeket az értékeket a táblázatban * -gal jelöltük meg, és zárójelbe tettük.
1997-ben változtak a gyártásra vonatkozó előírások, és elő lett írva, hogy a maximális súly nem lehet nagyobb, mint amekkora a 6,8 m/s -os merülést eredményezné.
Irányítható, rogalló típusú mentőernyőknél a süllyedési sebesség értékeket nem a tesztautó segítségével mérték, hanem egy DHV tesztpilóta tesztrepülésének mérései alapján. A táblázatban a tesztrepülések során mért maximális merülések szerepelnek. Ezeket az értékeket ** jelzi.
Típus | Gyártó | DHV engedély száma | Felső súlyhatár | 6,8 m/s merüléssel járó terhelés |
Airea Smile 32 | SynAIRgy | DHV GS-02-02-0072-97 | 100 | 127 |
Airea Smile 36 | SynAIRgy | DHV GS-02-02-0070-97 | 120 | 154 |
Airea Smile Bi | SynAIRgy | DHV GS-02-02-0071-97 | 200 | 284 |
airtime easy 100 | airtime skysports | DHV GS-02-02-0013-04 | 100 | 103 |
airtime easy 140 | airtime skysports | DHV GS-02-02-0115-04 | 140 | 141 |
airtime easy 160 | airtime skysports | DHV GS-02-02-0111-04 | 160 | 169 |
airtime easy 200 | airtime skysports | DHV GS-02-02-0114-04 | 200 | 218 |
airtime easy 80 | airtime skysports | DHV GS-02-02-0112-04 | 84 | 84 |
Amigo P 1 | Fly For Fun | DHV GS-02-02-0014-90 | 100 | 118 |
Annular 20 | Fly market | DHV GS-02-02-0065-95 | 100 | 127 |
Annular 22 | Fly market | DHV GS-02-02-0063-95 | 120 | 154 |
Annular 24 | Fly market | DHV GS-02-02-0078-98 | 160 | 176 |
Annular 36 | Fly market | DHV GS-02-02-0080-00 | 250 | 258 |
Annular Tandem | Fly market | DHV GS-02-02-0060-95 | 200 | 284 |
AR 20 | Blue Sky | DHV GS-02-02-0108-04 | 100 | 103 |
Ava-Sport AR 18 | AVA Sport | DHV GS-02-02-0096-03 | 84 | 84 |
Ava-Sport AR 22 | AVA Sport | DHV GS-02-02-0097-03 | 140 | 141 |
Ava-Sport AR 26 | AVA Sport | DHV GS-02-02-0094-03 | 160 | 169 |
Ava-Sport AR 30 | AVA Sport | DHV GS-02-02-0096-03 | 200 | 218 |
B-Safe 120 | Pro-Design | DHV GS-02-02-0079-98 | 100 | 112 |
B-Safe 120 L | Pro-Design | DHV GS-02-02-0110-04 | 120 | 134 |
Blue Way XL | Sky Paragliders | DHV GS-02-02-0091-00 | 101 | 101 |
Champ 39 GS | Vonblon | DHV GS-02-02-0068-97 | 125 | 130 |
Champion 235 | Vonblon | DHV GS-02-02-0041-93 | 125 | 128 |
Champion 29 | Vonblon | DHV GS-02-02-0018-91 | 82 (*100) | 82 |
Champion 34 | Vonblon | DHV GS-02-02-0031-92 | 100 | 102 |
Charly CLOU 120 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0082-01 | 120 | 123 |
Clou 2 SAS | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0077-97 | 140 | 140 |
Columbus Annular 20 | Fly market | DHV GS-02-02-0062-95 | 100 | 103 |
Columbus Annular 22 | Fly market | DHV GS-02-02-0064-95 | 100 | 116 |
Columbus RDP 14 FM | Fly market | DHV GS-02-02-0036-92 | 91 (*100) | 91 |
Columbus RDP 16 FM | Fly market | DHV GS-02-02-0037-92 | 100 | 100 |
Columbus RDP 18 FM | Fly market | DHV GS-02-02-0038-92 | 100 | 106 |
Combat | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0061-95 | 125 | 141 |
Duo | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0024-92 | 160 | 170 |
Duo 200 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0052-95 | 198 (*200) | 198 |
Esprit Light | Turnpoint | DHV GS-02-02-0001-88 | 84 (*100) | 84 |
Esprit Light II | Turnpoint | DHV GS-02-02-0042-93 | 99 (*100) | 99 |
Esprit Light III | Turnpoint | DHV GS-02-02-0043-93 | 100 | 110 |
GSR 1 | Ssk GmbH | DHV GS-02-02-0019-92 | 100 | 109 |
High Definition 24 | Flight Design | DHV GS-02-02-0053-95 | 88 (*100) | 88 |
High Definition 32 | Flight Design | DHV GS-02-02-0054-95 | 111 (*125) | 111 |
HRS 10 C | Stöllinger | DHV GS-02-02-0010-90 | 94 (*125) | 94 |
HRS 5 C | Stöllinger | DHV GS-02-02-0009-90 | 83 (*100) | 83 |
INCASE L-130 | Turnpoint | DHV GS-02-02-0095-03 | 121 | 121 |
Jespo | Edel Korea | DHV GS-02-02-0056-95 | 109 (*128) | 109 |
JET | Fly & more | DHV GS-02-02-0106-03 | 100 | 107 |
Joker L | Fly market | DHV GS-02-02-0084-02 | 119 | 119 |
Joker M | Fly market | DHV GS-02-02-0083-02 | 100 | 100 |
Lifesaver PG 1 | Airwave | DHV GS-02-02-0085-02 | 100 | 100 |
Limit L | Fly & more | DHV GS-02-02-0105-03 | 120 | 134 |
Limit M | Fly & more | DHV GS-02-02-0104-03 | 100 | 134 |
Magnum | Edel Korea | DHV GS-02-02-0069-97 | 183 (*200) | 183 |
Mayday Plus | Flight Design | DHV GS-02-02-0004-88 | 100 | 106 |
Minitex 110 | Sigma | DHV GS-02-02-0008-89 | 100 | 106 |
Minitex 150 | Sigma | DHV GS-02-02-0039-92 | 120 | 122 |
Minitex 200 | Sigma | DHV GS-02-02-0034-91 | 159 (*160) | 159 |
Olympia 34 | air base | DHV GS-02-02-0040-93 | 100 | 129 |
Oscar 16 FM | Fly market | DHV GS-02-02-0016-91 | 87 (*100) | 87 |
Oskar 18 FM | Fly market | DHV GS-02-02-0017-91 | 100 | 111 |
Papillon XL Tandem | Vonblon | DHV GS-02-02-0107-04 | 180 | **4,5m/s 194kg-nál |
Paratech PS1 L | PARATECH AG | DHV GS-02-02-0058-95 | 100 | 124 |
Paratech PS1 XL | PARATECH AG | DHV GS-02-02-0059-95 | 130 | 171 |
Piccolo | Fly market | DHV GS-02-02-0120-04 | 89 | 89 |
Plus 35 | Junkers Profly | DHV GS-02-02-0057-95 | 100 | 129 |
Profile 20 | UP Europe | DHV GS-02-02-004694 | 100 | 124 |
Profile 20 R | UP Europe | DHV GS-02-02-0049-94 | 100 | 124 |
Profile 22 | UP Europe | DHV GS-02-02-0047-94 | 120 | 143 |
Profile 22 R | UP Europe | DHV GS-02-02-0050-94 | 120 | 143 |
Profile Bi | UP Europe | DHV GS-02-02-0048-94 | 200 | 258 |
R 1 | Firebird | DHV GS-02-02-0020-92 | 93 (*100) | 93 |
R 2 | Firebird | DHV GS-02-02-0013-90 | 107 (*125) | |
Revolution 1 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0027-92 | 93 (*100) | 93 |
Revolution 2 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0028-92 | 106 (*120) | 106 |
RS 2 | Firebird | DHV GS-02-02-0032-91 | 114 (*120) | 114 |
RS 30 | Airwave Villinger | DHV GS-02-02-0023-92 | 100 | 126 |
RS 34 | Airwave Villinger | DHV GS-02-02-0022-92 | 100 | 143 |
RS 7 | Firebird | DHV GS-02-02-0086-02 | 114 | 114 |
Safety Sys.260 Paragl. | Airwave Gliders Ltd | DHV GS-02-02-0033-92 | 100 | 106 |
SC 118 M | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0051-95 | 118 (*120) | 118 |
SC 120 Help | Pro-Design | DHV GS-02-02-0015-91 | 100 | 112 |
SC 90 Help | Pro-Design | DHV GS-02-02-0011-90 | 92 (*100) | 92 |
Second Chance 118 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0012-90 | 100 | 118 |
Second Chance 86 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0003-88 | 86 (*100) | 86 |
Second Chance 94 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0002-88 | 94 (*100) | 94 |
Seven Up M | Fly market | DHV GS-02-02-0119-04 | 100 | 122 |
SKY DRIVE | SKY PARAGLIDERS | DHV GS-02-02-0109-04 | 100 | 110 |
Sprint | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0005-89 | 80 (*100) | 80 |
Sup Air Bi | Aerosport International | DHV GS-02-02-0074-97 | 200 | 258 |
Sup Air L | Aerosport International | DHV GS-02-02-0076-97 | 120 | 143 |
Sup Air M | Aerosport International | DHV GS-02-02-0075-97 | 100 | 105 |
Survive 18 GS | Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0090-03 | 84 | 84 |
Survive 20 GS | Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0098-03 | 100 | 103 |
Survive 22 GS | Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0087-02 | 140 | 143 |
Survive 26 GS |
Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0091-03 | 160 | 169 |
Survive 30 GS | Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0092-03 | 200 | 246 |
Survive GS | Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0035-92 | 100 | 132 |
Survive GS SDS | Skyline Flight Gear | DHV GS-02-02-0099-03 | 125 | 129 |
Tranquillizer 22/XL | High Adventure AG | DHV GS-02-02-0116-04 | 140 | 141 |
Tranquillizer 26/XXL | High Adventure AG | DHV GS-02-02-0117-04 | 160 | 169 |
Tranquillizer 30/Bi | High Adventure AG | DHV GS-02-02-0118-04 | 200 | 218 |
Triplex | Edel Korea | DHV GS-02-02-0067-96 | 108 (*120) | 108 |
Viva III | Edel Korea | DHV GS-02-02-0055-95 | 183 (*200) | 183 |
Vonblon Papillon | Vonblon | DHV GS-02-02-0073-97 | 140 | **4,5m/s 140kg-nál |
BLITZ | wings of change | DHV GS-02-02-0088-03 | 120 | 136 |
BLITZ L | wings of change | DHV GS-02-02-0103-03 | 120 | 134 |
BLITZ M | wings of change | DHV GS-02-02-0102-03 | 110 | 134 |
BOOM | wings of change | DHV GS-02-02-0089-03 | 100 | 107 |
BOOM L | wings of change | DHV GS-02-02-0101-03 | 100 | 107 |
BOOM M | wings of change | DHV GS-02-02-0100-03 | 90 | 96 |
XS 360 Help | Pro-Design | DHV GS-02-02-0045-94 | 93 (*100) | 93 |
XS 400 Help | Pro-Design | DHV GS-02-02-0066-96 | 119 (*120) | 119 |
Z 2 | Charly Produkte | DHV GS-02-02-0044-93 | 106 (*120) | 106 |
A témához tartozik még…
A témához hozzátartozik még az a pár kérdés és válasz, ami a DHV fórum ?Sicherheit” topicjában jelent meg a fenti cikkre reagálva.
Ilyen kiegészítő kérdések merültek fel: (a kérdések nem szó szerinti fordításban)
*Kérdés: Cseréljük le a meglévő – a DHV ajánlása alapján túl kicsi – mentőernyőt, vagy repüljünk két mentőernyővel?
*Karl Slezak: A súlyerő egyensúlyt tart az eredő légerővel (felhajtóerő + ellenállás). Mentőernyővel való merülés közben az eredő légerő lényegében a légellenállásból áll (kivéve pl. Papillon és társai, mert ezek aerodinamikai úton működnek). Ereszkedés közben a főernyő egy plusz ellenállást jelent, csak nem lehet kiszámolni, éppen mekkorát. Részben ez az ellenállás is a súlyerővel ellentétes irányban hat, vagyis csökkenti a merülősebességet. A DHV süllyedési sebesség tesztjeiben csak a mentőernyőt teszteljük, a főernyő hatását nem. A gyakorlatban a főernyő légellenállásával is számolnunk kell, és a súlyával is. A fenti cikkben beszéltünk a startsúlyról; ez alatt a pilóta + felszerelés + főernyő súlyát szokás érteni. Viszont a mentőernyővel való ereszkedés közben a főernyő ellenállása valószínűleg nagyobb mértékben csökkenti a süllyedési sebességet, mint amennyivel növeli a súlya miatt. Magyarán: ne vegyük figyelembe a startsúly számításánál a főernyő súlyát, csak a pilóta és a felszerelése súlyát.
*Kérdés: A nagyobb méretű mentőernyőnek tényleg csak előnyei vannak? Nem veszítünk a méret miatt értékes másodperceket a nyílásnál?
*Karl Slezak: Természetesen a nagyobb mentőernyők valamivel lassabban nyílhatnak, mint a kicsik. De: a korszerű nyílás-segítők ezt nagyon hatásosan kompenzálják. Inkább olyan helyzetekben lehet jelentősége, ahol a zuhanás sebessége viszonylag kicsi, vagy amikor a belső konténert nem tudjuk elég erősen eldobni. Egy régebbi konstrukciójú belső konténer ilyenkor csak akkor nyílik, vagyis a zsinórok akkor feszülnek meg, és nyitják a konténert, ha a konténer nagyobb sebességgel lendül, mint a zuhanásunk sebessége. A nyílás-segítők zsebecskéi viszont úgy vannak kialakítva, hogy légellenállásuk ?lehúzza” a konténert a mentőernyőről.
*Kérdés: Mennyire merülünk, ha a mentőernyő és a főernyő V-be állnak?
*Karl Slezak: V-állásnál a mentőernyő vetületi felülete lényegesen kisebb, mint ha alulról kapná a megfúvást, ezért jobban merül. Kis felületű mentőernyőnél ez még inkább így van. Ez egy újabb érv a nagyobb mentőernyő mellett. Hogy pontosan mennyivel nő a merülés, nem tudjuk kiszámítani. Fontos viszont, hogy a mentőernyő ne legyen annyira nagy, hogy ne tudjuk lendületesen eldobni. Az ugyanis nagyon fontos a nyílási sebesség szempontjából. 2
1 A gyártó által megadott felső súlyhatár, amivel a terhelési tesztet elvégezték. (a lektor megjegyzése)
2 Nem merültek föl a földetérés szempontjából fontos kérdések, pl. terepviszonyok és a földetérési technika fontossága, a szél hatása, tengerszint feletti magasság stb. Ezekre honlapunk egyéb mentőernyős cikkeiben lehet választ találni. (a fordító megjegyzése)