Fullstall, befűződés, nyitás, csobbanás …
Fullstall, befűződés, nyitás, csobbanás…
Írta: Farkas Szilárd (lupus78)
Megjelent: www.pg.c2.hu |
Eddig egy éles mentőernyő nyitásom volt, idén nyáron ÖlüDenizben, Törökországban. Fullstallt gyakoroltam, csináltam is egy szépet, stabilizáltam, majd ezen felbuzdulva gondoltam, megy ez már nekem és húztam neki újra. Nos a második próba már nem sikerült annyira jól, előrelőtt a kupola, kaptam egy ordas felest és az be is fűződött annak rendje és módja szerint. A befűződött oldal, kb fele akkora lett mint a másik és azonnal el is indult a merülő. Pörögtem rettenetesen lefelé, s bevallom, be is ijedtem. Azonnal mentőernyő nyitásra gondoltam (bár 1500-ön voltam, szóval még meg lehetett volna oldani… utólag könnyű okosnak lenni 🙂 ).
Szóval lenyúltam a mentőernyőhöz. Haskonténerem van, egy körkupolás RS2 mentőernyővel.
Első gond: mellényúltam a fogantyúnak, mert a G erők miatt kicsit elmértem a távolságot 🙂 Majd amikor elértem akkor kellett két erős rántás, mire ki tudtam szedni a helyéről. Ahogy kint volt, örömömben el is dobtam! 🙂 Nos, a befűződés jobb oldalon volt, jobb kezes vagyok és egyértelműen a jobb oldalra van kivezetve a mentőernyő, tehát nem volt választásom, merre dobjam. Szóval eldobtam jobbra a cuccot, mellém és nem mögém! A mentőernyő szépen ki is jött a belső konténerből, a zsinórok lefutottak, de kb . ezzel egy időben a befűződött kupolám is fölé forgott! Az eredmény az lett, hogy a mentőernyő befeszült a pörgő kupolám alá!
Tehát ott volt a főernyőm, jobb oldala befűződve, pörögtem az ernyővel, horizonttal párhuzamos kupolával. A mentőernyő pedig a sebességtől a befűződött oldal zsinórjai alá feszült, a mentőernyő zsinórok kinyúlva, de a mentőernyő kupolája még csukott állapotban, egy hosszú háromszög formájában. Nos ettől nem lettem boldogabb 🙂 Elkezdtem piszkálni a mentőernyő zsinórjait, kicsit húzogattam őket, amitől elég gyorsan megoldódott a helyzet. Vagy átcsúszott a főernyő zsinórjai között, vagy elcsúszott mellette, de a lényeg az, hogy kinyílt. Nagy robajjal végigszakadtak a tépőzárak, és a kupola ott volt a fejem felett 🙂
Innen már csak 5 perc ejtőernyőzés következett. Persze még itt sem volt vége. Esélyem sem volt a főkupolát összeszedni, mert ahogy kinyílt a mentőernyő, a főernyő egyszer becsavarodott, és én is lecsúsztam a beülőben. A főernyő becsavarodása persze tovább folytatódott, annyira, hogy mire beértem a tengerbe, már kb 2 méter hosszan masszívan fel volt csavarva (egyik “A” zsinóron a külső burkot meg is égette!)
Nem tudom, mennyivel jöhettem, de nem tűnt túl vészesnek a vízbe érés (70kg vagyok) és a külső szemlélők is azt mondták, hogy lassan jöttem lefelé. Amúgy mindenki mondja, hogy mennyire para vízbe érni, mert hogy a beülő befordít a vízbe és megfulladsz! Ez egyáltalán nem volt para, lehet hogy a beülőm nem hajlamos rá, vagy egyszerűen ennyire profi vagyok 🙂
A legjobb az volt az egészben, hogy nagyon örültem az egész esetnek! Rengeteget tanultam belőle!
- meg tudtam volna oldani az esetet (vagyis azt hiszem, a mai tudásommal meg tudnám)
- legyél tisztában vele, hogy hol a mentőernyőd, és hogy azt ki is tudod szedni a tokból
- tudatosan dobd el a mentőernyőt, ne csak arra, amerre éppen esik. Esetemben jobb lett volna, ha a hátam mögé dobom inkább, mert akkor nem pörög fölé a főernyő!
- ha lazák a combcsatok, akkor nagyon le tudsz csúszni a beülőből
- próbáld meg összeszedni a kupolát
- nem fordít be a beülőm a vízbe!
- kellemes a török tenger még a parttól 1 kilométerre is
- hogyan kell az ernyőből kimosni a tengervizet