Centenáriumi motoros repülés 2009.

Centenáriumi motoros repülés
2009.

2009.09.27-én vasárnap, Gödöllőn sikeresen lezajlott a Felhőút Sportrepülő Egyesület által szervezett, nem hivatalos, segédmotoros siklóernyős, magyar, tömeges repülési rekord kísérlet. A repüléssel az első, magyarországi motoros gépes repülés előtt tisztelegtünk, mely 1909. október 17-én, a Kisrákosi réten történt. Louis Blériot a La Manche csatorna 1909. július 25-i sikeres átrepülése után jött Budapestre, még a bécsi (október 25-i) bemutatót is megelőzve.
Az első magyar pilóta, Adorján János 1910. januárjában emelkedett a levegőbe a hazai gyártású Libelle géppel (replikája megtekinthető a Közlekedési Múzeumban).

Az időjárás és a helyszín tökéletes volt, talán egy kicsit még túl melegre is sikeredett ez a késő őszi nap. A társaság és a hangulat szintén kellemes volt, reméljük, vendégeink is jól érezték magukat. A pilóták fegyelmezettek voltak, egy légcsavartörést leszámítva semmi komoly repesemény nem történt.

A résztvevők létszáma kissé elmaradt a várakozásoktól (és az előzetes bejelentkezésektől is), ezért még a reggel remélt 50-es létszámot sem értük el, de ez nem a rendezőkön múlt, és nem is a jelenlévő pilótákon.
45 háti és trike-os segédmotoros regisztrált, valamint részt vett két sárkányrepülő is, mint fotós gépek. Ez az országos csúcs nem hivatalos, mivel hivatalosan ez a rekord-kategória nem létezik hazánkban, de ez semmit sem ront a teljesítmény értékén.

A mezőny startolása a vártnál gyorsabb és zökkenőmentesebb volt, 40 percen belül megtörtént. Egy fő nem tudott felszállni, egy fő kényszerleszállt motorhiba miatt.
A Felhőút egyesületből jelen volt 25 pilóta, a másik két gödöllői csapatból további 7, és az ország többi egyesületéből 13 fő.
A mezőnyben egy pilóta képviselte a nőket: Szabóné Koleszár Edina (ő nyitotta a start ablakot).

Köszönet illeti meg:
Gödöllő várost (a terület biztosításáért)
Katona Ferencet (aki őrzésről gondoskodott és területet biztosított)
Szabó Ernőt (aki mobil WC-t kölcsönzött nekünk)
Lak Attilát és Csiki Zolit (akik biztosították a szépen nyírt felszálló területet)
Sárközy Szabit a fotózásért-videózásért
a Kerekes családot (Nórit és Gurigát) a légifotókért
Fiel Lászlót (aki a tisztaság ügyét támogatta szemetes edényekkel),
Szabóné Koleszár Edinát (aki a regisztrációt intézte)
És nem utolsó sorban a segítőket:
Csiki Zoltánt, Csiki Jánost, Madarász Sándort, Konrád Gábort, Erdélyi Gábort, Istoc Félixet és Gyimóthy Zsoltot, akik mindent megtettek, amire szükség volt.

Köszönet a pilótáknak a vállalkozó kedvükért, hogy egyáltalán eljöttek, és a fegyelmezett repülésért. Biztos vagyok benne, hogy mindenki maradandó élménnyel lett gazdagabb.

Sárközy Szabi filmje